Focus: Wereldcinema in Amsterdam

Eyimofe

World Cinema Amsterdam vertoont al ruim een decennium interessante films uit Azië, Afrika, Latijns-Amerika en de Cariben. Dat is niet anders op de elfde editie van 19 t/m 28 augustus op de vertrouwde locaties Rialto (De Pijp) en De Balie én op de nieuwe locatie Rialto VU.

Het festival keert na afwezigheid vorig jaar terug met de vaste festivalelementen: competitie, een internationale selectie uit de wereldcinema, in ‘Go Cuba!’ de oogst van nieuwe door het festival gesteunde films op Cuba, en onder de titel ‘WCA Presents’ films van Nederlandse makers met wortels elders in de wereld. Speciale aandacht is er onder de titel ‘Actual Africa’ voor films uit de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara.

Het programma telt te veel films op te noemen, maar toch een kleine greep. In de competitie, en tevens in ‘Actual Africa’, is het in Lagos spelende Eyimofe (Arie en Chuko Esiri) te zien. In het sociaalrealistische drama wil een klusjesman naar Spanje en droomt een kapster van een leven in Italië. Voor beiden ligt de zoektocht naar een beter leven bezaaid met obstakels. Het drama wordt wel vergeleken met het werk van de Dardennes.

In meer films op het festival zijn mensen op zoek naar een beter leven. Zoals in het Zuid-Koreaanse Fighter (Jero Yun), waarin een van Noord- naar Zuid-Korea gevluchte vrouw een nieuw leven moet opbouwen in Seoul. Als ze gefascineerd raakt door de bokssport probeert ze via die weg een goed bestaan op te bouwen. Het Finse Ensilumi, het regiedebuut van Hamy Ramezan, portretteert door de ogen van een dertienjarige jongen een Iraans gezin, dat in een Fins asielzoekerscentrum tussen hoop en vrees leeft in de hoop op een verblijfsvergunning.

In het programma ‘Go Cuba!’ is onder meer La opción cero te zien, een documentaire van Marcel Beltran. In de film praten in Panama gestrande Cubaanse vluchtelingen over hun gevaarlijke vlucht. Ook zijn er door hen gemaakte beelden van te zien.

Ook te zien is een voorvertoning van Radiograph of a Family, waarin de Iraanse documentairemaker Firouzeh Khosrovani het ongelukkige huwelijk van haar ouders reconstrueert. De film won op IDFA de prijs voor beste lange documentaire. Uit het juryrapport: ‘Het is een grootse prestatie van de filmmaker dat ze zo subtiel en poëtisch laat zien hoe politiek een gezin voor altijd kan veranderen. Door de manier waarop het gebroken gezinsleven in beeld wordt gebracht, met foto’s en ensceneringen, voelt ook de kijker het verlies.’


World Cinema Amsterdam | 19 t/m 28 augustus, diverse locaties in Amsterdam