Focus: De wereld in Amsterdam
World Cinema Amsterdam bestaat tien jaar en viert dat van 15 t/m 24 augustus in Rialto en De Balie. Naast het competitieprogramma is er zoals altijd aandacht voor Cuba. Het focusprogramma richt zich deze keer op Indonesië.
Dat de internationale filmwereld niet ophoudt bij de Amerikaanse en de Europese cinema hoef je de organisatoren van World Cinema Amsterdam niet te vertellen. Al tien jaar vertonen zij interessante films uit alle hoeken van de wereld. Vaak films die in het Westen over het hoofd worden gezien. World Cinema Amsterdam haalt ze voor het voetlicht, met als hart van het festival het competitieprogramma.
Een paar titels: Divino amor (Gabriel Mascaro, Brazilië), The Burial of Kojo (Samuel Bazawule, Ghana), Ceniza negra (Sofía Quirós Ubeda, Costa Rica) en Temblores (Jayro Bustamante, Guatemala). Van laatstgenoemde filmmaker was vier jaar geleden het imponerende, in de Maya-gemeenschap spelende ik-moet-trouwen-maar-houd-van-iemand-anders-drama Ixcanul te zien. In Temblores, dat vanaf 22 augustus ook in de filmtheaters is te zien, komt een getrouwde dominee in botsing met zijn familie en de gemeenschap als hij uitkomt voor zijn homoseksuele gevoelens.
Het programma Go Cuba! bevat twee recente lange en vier korte Cubaanse fictiefilms. Het focusprogramma Cinema Indonesia komt in een tijd van toenemende reflectie in Nederland op het koloniale verleden. Het bevat tien lange en tien korte recente fictiefilms, een aantal documentaires en twee klassiekers. Een paar titels: The Song of Grassroots (Yuda Kurniawan), Love for Sale (Andibachtiar Yusuf) en Sultan Agung (Hanung Bramantyo).
Deze en de andere films in Cinema Indonesia geven inzicht in de stand van zaken in de Indonesische cinema en tonen de culturele, sociale en politieke thema’s die filmmakers belangrijk vinden. Zoals de effecten van globalisering, de spanning tussen moderniteit en traditie, de enorme kloof tussen arm en rijk en de oprukkende intolerante variant van de islam. In een talkshow praten Indonesische filmmakers over hoe zij hier tegenaan kijken.