Focus: Vrolijke wetenschap

Where the Wild Things Are

Science & Fiction viert onder de titel ‘De vrolijke wetenschap’ zijn tienjarig bestaan. Het presenteert in het Louis Hartlooper Complex in mei en juni vier films waarvan ook wetenschappers opgewonden raken.

De naam Science & Fiction is misschien niet de meest gelukkige in tijden dat sommigen denken dat wetenschap ook maar een mening is. Wetenschapsfilosoof Karl Popper draait zich om in zijn graf. Staat wetenschap juist niet tegenover fictie? Misschien bedoelen de bedenkers van Science & Fiction dat verbeelding ook in de wetenschap onontbeerlijk is: zonder verbeeldingskracht geen wetenschappelijke vooruitgang.

Science & Fiction is een samenwerking tussen filmhuis Louis Hartlooper Complex en de faculteit Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht (USBO). Ze pleit voor ‘vrolijke wetenschap: gepassioneerd, prikkelend en vrij’. Vrij wil volgens Science & Fiction zeggen in de geest van Nietzsche, die filosofie ‘niet meer vanuit de christelijke traditie en buiten de gebaande academische paden’ bedreef. Concreet presenteert Science & Fiction jaarlijks vier films in deze geest, die worden ingeleid door ‘wetenschappelijke explicateurs’.

De reeks opent 14 mei met Alice in Wonderland (Tim Burton, 2010). Hoogleraar Politiek en Bestuur Barbara Vis leidt de film in met een bespiegeling over verwondering in de wetenschap. Op 28 mei leidt USBU-docent Jeroen Vermeulen Where the Wild Things Are (Spike Jonze, 2009) in. Dat belooft wat, want recent stelde hij in een blog dat er ‘steeds minder leven te vinden [is] in het klaslokaal en de collegezaal’. Hopelijk is er meer leven te vinden bij zijn filmvertoning in het Louis Hartlooper Complex.

Op 11 juni houdt USBO-docent Scott Douglas een inleiding bij Una via a Palermo (Emma Dante, 2013). Dat wordt vast interessant, want Douglas was vier jaar geleden USBO-docent van het jaar. In de film komen twee auto’s in een smal straatje tegenover elkaar te staan en weigeren beide bestuurders achteruit te rijden. Op 25 juni leidt USBO-hoogleraar Patrizia Zanoni I, Daniel Blake (2016) van Ken Loach in. Haar kernthema op de universiteit is cultuurverandering in organisaties. Wie de Britse, tergend starre sociale en medische bureaucratie in I Daniel Blake ziet, begrijpt Zanoni’s keuze voor deze film.


sciencefiction.sites.uu.nl