Focus: Leve de Franse cinema!

C’est mon homme

Hoe schraal zou het Europese filmlandschap zijn zonder de Franse cinema? De rijkdom ervan is ook dit jaar te zien op de vierde editie van het filmfestival Tapis Rouge. Het programma telt ruim twintig (voor)premières en exclusieve vertoningen.

Het is een open deur, maar toch: de Europese cinema leunt op de Franse. Vorig jaar werden er 340 films gemaakt in Frankrijk. In Engeland, het land dat het dichtst bij Frankrijk in de buurt komt, honderd minder.

Zoals overal zijn ook in Frankrijk de meeste films gericht op het lokale publiek, maar het land heeft ook een ijzersterke traditie in arthousefilms. Het festival Tapis Rouge toont een fijne selectie, maar geeft ook ruimte aan de betere genrefilm.

Het festival opent met de première van C’est mon homme, het regiedebuut van Guillaume Bureau. Tijdens de Eerste Wereldoorlog herkent een vrouw in een getraumatiseerde soldaat, wiens geheugen totaal vernietigd is, haar man. De soldaat herkent haar niet, maar zij weet zeker dat hij haar man is. Als een andere vrouw in hem ook haar man herkent, moet de rechtbank beslissen over met wie de man getrouwd is. Regisseur Bureau en acteur Karim Leklou zijn bij de vertoning aanwezig.

Het hart van het festival zijn de zes films die meedingen naar de Prix Tapis Rouge, de prijs voor de beste boekverfilming. Die films zijn: Le temps des secrets (Christophe Barratier), Ils sont vivant (Jérémie Elkaïm), Avec amour et acharnement (Claire Denis), Couleurs de l’incendie (Clovis Cornillac), Le sixième enfant (Léopold Legrand) en Vous n’aurez pas ma haine (Kilian Riedhof). Laatstgenoemde film is gebaseerd op het boek van journalist Antoine Leiris, wiens vriendin bij de aanslag in de Bataclan werd vermoord. Regisseur Riedhof is aanwezig bij vertoning van de film in een herdenkingprogramma op 13 november, precies zeven jaar na de aanslag. Ook te zien in dit programma is Revoir Paris (Alice Winocour). Daarin probeert een overlevende van een terroristische aanslag op een bistro haar in mist opgeloste herinneringen terug te krijgen, zodat zij verder kan met haar leven.

Tot slot nog twee aanraders: het aangrijpende La nuit du 12 (Dominik Moll), over de frustraties van twee empathische rechercheurs die de dader van een gruwelijke moord op een tiener niet vinden, en het sociale drama Les pires (Lise Akoka en Romane Guéret), waarin tieners uit een achterstandsbuurt zichzelf spelen.


Tapis Rouge | 10 t/m 15 november in De Filmhallen, Amsterdam | 12-13 november in Lumière Cinema, Maastricht | 19-20 november in Filmhuis Den Haag