Focus: Roze Filmdagen voor iedereen

Queer Exile Berlin

Veel is onzeker in het leven, maar dat het lgbtqi+ filmfestival Roze Filmdagen jaarlijks wordt gehouden staat vast. Na het vijfentwintigjarige jubileum vorig jaar gaat het festival onverminderd energiek verder. Meer dan vijftig lange en bijna honderd korte films uit meer dan veertig landen zijn te zien.

Ook bij de Roze Filmdagen staat de tijd niet stil. In het verleden richtte het festival zich op twee groepen, die homo’s en lesbo’s werden genoemd. Beide gingen weliswaar naar hetzelfde festival, maar naar totaal verschillende films. Een verslag in de Volkskrant repte vijftien jaar geleden van twee rijen voor de deur van het festival: ‘Een bestaat louter uit mannen, in de andere rij zijn alleen vrouwen te bespeuren.’

Die tijd is voorbij want de Roze Filmdagen zijn veranderd in een divers lgbtqi+ festival. Wat niet wil zeggen dat hetero’s niet welkom zijn, want het programma is voor iedereen interessant.

Het festival opent 22 maart met de Pakistaanse film Joyland. In de dagen erna tonen vier themablokken de thematische reikwijdte van het festival. In Deconstruction Masculinity draait het om films die reflecteren op mannelijkheid. In de woorden van het festival bevragen ze ‘de definities van mannelijkheid, rekken de grenzen op of herdefiniëren ze’. De personages in deze films ‘worden uitgedaagd om de confrontaties met zichzelf en de traditionele omgeving aan te gaan.’ Zoals in de Amerikaanse film Barrio Boy (Dennis Shinners), waarin de verliefdheid van een latino kapper op een man botst op de macho wereld waarin hij leeft.

The Art of Being Different viert met films de verschillen tussen mensen. Afwijken van de dominante norm wordt in deze films nu eens niet als een probleem opgevoerd, maar gevierd als een overwinning van menselijke diversiteit. Zoals in de documentaire Queer Exile Berlin (Jochen Hick), dat de vele identiteiten in de queer-gemeenschap in Berlijn viert.

Dutch delights bevat lgbtqi+ gerelateerde Nederlandse films. Daaronder Goodbye Stranger (Aaron Rookus), waarin een biseksuele Amsterdamse dertiger moet kiezen tussen trouw blijven aan zichzelf of een succesvolle zakencarrière opbouwen in Londen. Ook te zien in dit themablok Met zonder ballen, de verfilming door Luca Meisters van de succesvolle theatervoorstelling over de relatie tussen een trans zoon en zijn moeder.

In New Perspectives tenslotte draait het om films die gaan over andere dan seksuele- en genderverschillen, zoals etnische afkomst, economische kansen en culturele en klasseverschillen. Een voorbeeld is Something You Said Last Night (Luis de Filippis), waarin een trans vrouw niet als probleem heeft dat ze trans is – haar familie accepteert haar zoals ze is – maar dat haar toekomst er weinig florissant uitziet. Ze is ontslagen en met haar ambitie om schrijver te worden schiet het ook niet op. Hoe moet het met haar leven verder? Ongetwijfeld herkenbaar voor velen.


Roze Filmdagen | 22 maart t/m 2 april | Het Ketelhuis, Amsterdam