Focus: Retrospectief Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs
Duistere verlangens

Venus in Furs
Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs vormen al veertig jaar een filmduo dat eigenzinnige films maakt. Eye Filmmuseum grijpt dit en de uitbreng van hun nieuwste film Last Days aan voor een retrospectief. Van 4 t/m 11 mei vertoont het een selectie van hun korte films, kunstenaarsdocumentaires en al hun speelfilms.
Seyferth en Nieuwenhuijs omarmen “de pure en donkere facetten van het menselijk bestaan” en verkennen “onbevreesd thema’s die uitdagen en provoceren”, aldus een toelichting op het retrospectief. Een rake omschrijving, want hun zes speelfilms tonen met seksueel verlangen en liefde worstelende personages, die nogal eens
verstrikt raken in akelige machtsverhoudingen.
Critici reageerden er verdeeld op. Sommigen zagen pretentieuze gekunsteldheid, anderen het blootleggen van de duistere kanten van de mens. In Eye kan iedereen zelf oordelen over hun werk.
Eye vertoont alle zes hun speelfilms tot nu toe, van debuut Venus in Furs (1994) tot en met hun nieuwe film Last Days. Venus in Furs wordt vertoond samen met de korte documentaire Der Feldzug (1993), gemaakt in samenwerking met Armando. Crepuscule (2009), waarin een eenzame jonge vrouw naar het grensgebied tussen werkelijkheid en wanen drijft, wordt gecombineerd met de op een verhaal van Kafka gebaseerde korte film Toespraak tot het landschap (1985). En Vlees (2010) wordt vertoond met Een dag als 1000 jaren (1989), over kunstenaar Geurt van Dijk.
Seyferth en Nieuwenhuijs zijn bij de meeste vertoningen aanwezig, en zeker op 6 mei bij Een avond met Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs, rond drie van hun kunstenaarsportretten: Armando – twintig jaar Berlijn (1997); Constants Nieuw Babylon (2005) over schilder Constant Nieuwenhuijs, de vader van Victor; en Klankstollingen (2006) rond componist en musicus Jacob van Donselaar, medeoprichter van kunstbeweging De Stijl.
Retrospectief Maartje Seyferth & Victor Nieuwenhuijs | 4 t/m 11 mei 2025 | Eye Filmmuseum, Amsterdam