Focus: Regionaal talent op Euregion Film Forum

De man uit Rome

Hoe regionaler en lokaler een filmverhaal, hoe universeler de film, luidt een filmwet. Als het klopt zijn de films op het door CineSud georganiseerde Euregion Film Forum in Lumière in Maastricht voor iedereen interessant. Het festival vertoont van 2 t/m 4 maart (voor)premières van regionaal filmtalent. Ook kunnen filmstudenten netwerken met filmfinanciers.

Het is even geleden, maar op 27 juni 1995 huilde een Maria-beeldje in een woonhuis in Brunssum ‘bloedtranen’. Volgens het echtpaar in het huis huilde Maria om het morele verval van de wereld. Dat onderzoek uitwees dat de tranen van gesmolten hars waren, ging er bij hen niet in. “De kwestie van echt of niet-echt moeten we aan de Moeder Gods overlaten”, bezwoer de vrouw, die niettemin zeker wist dat de tranen van Maria waren.

In dat geloof stond ze niet alleen, want het huis werd korte tijd een bedevaartsoort van orthodoxe katholieke gelovigen. Er kwamen meldingen van wonderbaarlijke genezingen. Op 7 maart 1999 huilde Maria voor de zestiende en laatste keer. Na het overlijden van de bewoonster in 2011 verdween de vereringscultus. Of Maria daarna nog gehuild heeft, is onbekend, want het beeldje is zoekgeraakt.

Filmmaker Jaap van Heusden liet zich inspireren door dit wonderbaarlijke en fascinerende verhaal. Het resultaat is De man uit Rome, dat als voorpremière op het Euregion Film Forum is te zien. Zoals we weten van zijn vorige films De nieuwe wereld en In Blue, is Van Heusden geïnteresseerd in de grote verhalen en vragen achter particuliere voorvallen. De man uit Rome draait om het conflict tussen rationele en emotionele waarheden. Een sceptische priester, die door het Vaticaan naar Limburg wordt gestuurd om het wonder van een huilend Maria-beeldje te onderzoeken, botst hard op een collectief trauma in een kleine geloofsgemeenschap. De rationele man raakt verstrikt in het verdriet van de gemeenschap. Langzaam smelten zijn zekerheden weg over zijn priesterschap en levensopvattingen. Van Heusden is bij de vertoning aanwezig voor een nagesprek.

Ook te zien op het Euregion Film Forum zijn zeven regionale films in de Short Film Competition. Onder regionaal wordt hier verstaan: afkomstig uit de internationale Limburgse regio, want de films komen uit Nederland, België, Duitsland en Luxemburg. In Amy & May (Catherina Iosifidis) wordt de vriendschap tussen twee vrienden getest als ze twee Franse jongens ontmoeten op een feest. In Against All Odds (Laurenz Otto) voelt een jongen zich aangetrokken tot een vaderfiguur, wat leidt tot een fragiele relatie. Is This the Centre? (Michel Couturier) is een documentaire over de botsing van heden en verleden in het centrum van Luik. Op een betonnen strook naast de overblijfstelen van een Romeinse villa en een kathedraal wordt geskatet, doden zwervers de tijd en zijn drugsdealers actief.

In Blue Rain (Jet Kragt) ervaart een vrouw het leven na de geboorte van haar kind totaal anders dan zij verwachtte. Grandma’s Chillies (Max Jacoby & Pattrawan Sukmongkol) is een documentaire over een Thaise expat in Amsterdam, die tijdens de covidpandemie twee jaar afgesloten is van haar familie. The Water Sommelier (Ryan Wichert & Noémi Dabrowski) is misschien minder vergezocht dan gedacht: een sommelier adviseert restaurantgasten over welk water het beste bij hun eten past.

Naast filmvertoningen zijn er talks van filminstellingen, waaronder het Nederlands Filmfonds, Screen Talent NL, het NPO Fonds en de omroepen VPRO en Human. En er is een pitching forum. Het advies van de organisatoren aan aanstormend talent: “Leer van ervaren professionals, leer elkaar kennen en wissel kennis uit met elkaar.”


Euregion Film Forum | 2 t/m 4 maart | Lumière, Maastricht