Focus: Noordelijk Film Festival vindt parels in het Noorden

Silence of the Tides

Na het niet doorgaan vorig jaar keert het Noordelijk Film Festival in hybride vorm terug. Twintig films zijn online te zien, maar het echte festivalgevoel is van 10 t/m 14 november te vinden bij live-vertoningen in Leeuwarden, Drachten en Franeker. Zoals altijd richt het festival de blik op het Noorden.

Zelden zal een openingsfilm zo goed bij een festival hebben gepast als Silence of the Tides van Pieter-Rim de Kroon bij het Noordelijk Film Festival. De documentaire portretteert het waddengebied als één groot organisme, waarin alle elementen in elkaar grijpen. De film kijkt met verwondering en bewondering naar s’ werelds grootste en meest gevarieerde aaneengesloten intergetijdengebied. Wie de film ziet, hoeft niet uitgelegd te worden dat dit unieke natuurgebied niet opgeofferd mag worden aan economische belangen.

De film past zo goed bij het festival, omdat dit van oudsher de blik naar het noorden richt. Ook dit jaar is Noordse Focus het hart van het festival. Het telt ruim dertig films afkomstig uit noordelijke landen als Zweden, Noorwegen, Finland, Schotland, de Baltische Staten, IJsland en Denemarken. De selectie is een mix van documentaires en speelfilms uit alle mogelijke genres: van absurdistische zwarte komedie tot psychodrama en van thrillers en film noirs tot subtiele relatiedrama’s. De documentaires schetsen een beeld van de culturele diversiteit in Noord-Europa.

My Favorite War

Het is onmogelijk hier alle dertig films te noemen. Een kleine greep. My Favorite War is een animatiedocumentaire waarin maker Ilze Burkovska Jacobsen terugblikt op haar jeugd in het communistische Litouwen tussen 1970 en 1990. In Gracious Night drinken, praten en lachen drie mannen in een Finse bar met elkaar tijdens een lange (corona)avond. Hun gesprekken worden steeds intenser in de film van Mika Kaurismäki (broer van Aki). Over de veerkracht van een moeder met twee kinderen in een gewelddadige relatie gaat Herself van Phyllida Lloyd. De vrouw vlucht uit de huiselijke ellende en wil zelf een huis bouwen als ze geen woning kan vinden. De metafoor voor het opbouwen van een nieuw leven zal niemand ontgaan. In de thriller en psychodrama Wolka van de dit jaar veel te jong (49 jaar) overleden IJslandse filmmaker Árni Ólafur Ásgeirsson gaat een vrouw na vijftien jaar gevangenisschap in Polen in IJsland op zoek naar een vrouw met wie ze een geheim deelt. En in de Finse komische roadmovie Ladies of Steel (Pamela Tola) slaat een 74-jarige vrouw met haar twee zussen op de vlucht nadat ze haar tirannieke man met een koekenpan iets te hard op zijn hoofd heeft geslagen. Onderweg herinnert de vrouw zich in de roadmovie, beter laat dan nooit, haar feministische verleden in de jaren zeventig. Kan ze weer aanhaken bij wat ze daarna als vrouw in een akelig huwelijk gemist heeft?

Naast Noordse Focus is er Noorderkroon. Dit programma bevat een selectie van films van makers uit het noorden van Nederland. Te zien zijn (korte) films van professionele filmmakers, aanstormende talenten, studenten en amateurfilmmakers. Awards zijn er voor beste speelfilm, documentaire, korte fictie en korte documentaire, studentenfilm, amateurfilm en grootste talent.

Green Tales of the City

Geen festival zonder natuurbewuste films en dat geldt ook voor het Noordelijk Film Festival, dat een steeds ‘groener filmfestival’ wil worden. Met zeven documentaires in het Ecocinema-programma geeft het festival inzicht in klimaatverandering, duurzaamheid, verantwoord omgaan met de aarde en de schoonheid van onze natuurlijke omgeving. Dat laatste is volop te zien in Magical Iceland (Jan Haft), dat een schitterend beeld geeft van de IJslandse natuur. Anders dan veel alarmerende ecodocumentaires slaat Green Tales of the City (Gwen Jansen) een optimistische toon aan. De film laat zien hoe ‘groen activisme’ in Nederland steeds meer aan kracht wint, wat hoopvol stemt voor de toekomst.

Zoals altijd vergeet het festival kinderen niet. Er is een Juniorprogramma met vijf films, waaronder De Kameleon aan de ketting van Steven de Jong. Ook zijn er Specials, waaronder een programma met archieffilms en het 48 Hour Film Project.

Tenslotte, voor professionele filmmakers is er 12 november Filmkick Work in Progress, een bijeenkomst waarin filmmakers vijftien minuten de tijd krijgen om projecten te presenteren aan financiers, sponsors en andere geïnteresseerden. Hopelijk leidt het tot producties die in de nabije toekomst op het Noordelijk Film Festival te zien zullen zijn.


Noordelijk Film Festival | 10-14 november | Stadsschouwburg De Harmonie, Slieker Film, Pathé Leeuwarden en Neushoorn in Leeuwarden; Theater de Koornbeurs in Franeker; Schouwburg De Lawei in Drachten