Focus: Maghreb Film Festival

Matares

De broers Hakim en Karim Traïdia zijn, zoals velen, blij dat ze weer in actie kunnen komen. Zij presenteren van 18 t/m 20 juni in het pand van Circus Hakim in Haarlem een bliksemeditie van het Maghreb Film Festival. In het teken van het thema vrijheid zijn ruim tien Noord-Afrikaanse films te zien. Live in de zaal en online.

Drie jaar geleden ging met de eerste editie van het Maghreb Film Festival (MFF) een droom van Hakim en Karim Traïdia in vervulling. Jarenlang misten de clowneske performer en mimespeler Hakim, vooral bekend van Sesamstraat, en Karim, regisseur van onder meer De Poolse bruid, een filmfestival dat zich specifiek richt op de cultuur waarin zij geboren en getogen zijn. Beiden groeiden op in de Algerijnse provinciestad Besbes, waarna ze als twintigers eind jaren zeventig in Nederland belandden, waar ze een succesvol bestaan opbouwden in de culturele wereld. In 2018 vonden ze dat het tijd was om iets van de culturele (film)rijkdom van hun achtergrond te laten zien. Het resultaat was het in Haarlem gehouden Maghreb Film Festival, waarin films waren te zien uit Algerije, Marokko en Tunesië.

De eerste editie smaakte naar meer, maar de tweede moest vorig jaar om de bekende reden worden afgelast. Jammer, ook omdat het festival zijn vleugels zou uitslaan, want de tweede editie zou niet alleen in Haarlem worden gehouden, maar ook in Eye Filmmuseum en het Ketelhuis in Amsterdam. Die grote editie staat nog steeds in planning, maar als teken van leven presenteren Hakim en Karim Traïdia alvast een kleine festivaleditie in het pand van Circus Hakim in Haarlem.

Met als thematische rode draad ‘vrijheid’ staan ruim tien lange en korte films op het programma. De openingsfilm is Matares van de Algerijnse regisseur Rachid Benhadj. De film voert in een Algerijnse kustplaats een meisje uit Ivoorkust op dat met de verkoop van bloemen genoeg hoopt te verdienen om de mensensmokkelaar te betalen die haar naar Europa moet brengen. De bloemenverkoop brengt haar in conflict met een Algerijns jongetje dat op dezelfde plek bloemen verkoopt. Omdat het meisje zwart en christelijk is, krijgt de ruzie met het moslimjongetje al snel een racistische en religieuze lading. Benhadj is op het festival aanwezig om over de film te praten.

The Way to Paradise

Ook te zien is de Nederlandse speelfilm The Way to Paradise van Wahid Sanouji. De film gaat over de ijverige Marokkaans-Nederlandse Najib, die hard op weg is om zijn master rechten te halen als familieomstandigheden zijn leven in duigen gooien. Als zijn criminele broer opgepakt wordt, neemt Najib de verantwoordelijkheid voor het gezin op zich. Hij stopt met zijn studie, maar raakt gedeprimeerd door het leven waarin hij tegen zijn zin verzeild is geraakt. Het maakt hem tot een makkelijk slachtoffer van jihad-ronselaars.

De selectie korte films bevat onder meer het Oscar-genomineerde Brotherhood (Meryam Joobeur). De film toont de spanningen in een Tunesisch gezin als een zoon na jarenlange afwezigheid weer thuis komt. Dat hij inmiddels getrouwd is met een in een boerka gehulde Syrische vrouw roept bij zijn vader de verdenking op dat zijn zoon voor IS actief is geweest.

De in 2013 spelende korte Tunesische film Au pays de l’oncle Salem (Slim Belhiba) gaat over de desillusie van de Jasmijnrevolutie. Een conciërge van een dorpsschool wil aan het begin van het schooljaar een nieuwe Tunesische vlag kopen, omdat de oude versleten en gerafeld is. De symboliek zal niemand ontgaan: de vlag die aan vervanging toe is staat voor de Tunesische maatschappij.

In de Tunesische korte film Houria (Oussama Azzi) probeert een in een dorpje wonende oude vrouw de waarheid over de dood jaren geleden van haar man te achterhalen, maar zij wordt daarin stevig tegengewerkt door de plaatselijke politie. Sotra (Abdallah Aggoune) toont de nooit geheelde wonden van de Algerijnse burgeroorlog in de jaren negentig. Een man die in die tijd tegen de islamitische fundamentalisten vocht, krijgt het gevoel weer in die tijd te leven als zijn dochter dagelijks wordt uitgescholden door een drugsverslaafde, die zich uitdrukt in islamitisch fundamentalistisch jargon. Hoelang kan de getraumatiseerde man zich inhouden?

Op zaterdagmiddag is er een jeugdprogramma met onder meer de door leerlingen van Hakims filmschool gemaakte korte film Hunchback en de documentaire Goede verhalen vertellen zichzelf, die vorig jaar de publieksprijs van het Amsterdam Buurt Film Festival won. Laatstgenoemde film gaat over Ilias Admi, de eerste kinderburgemeester van Amsterdam. De jonge burgervader is uiteraard bij de vertoning aanwezig.


Maghreb Film Festival, 18 t/m 20 juni, Circus Hakim, Haarlem.