Focus: James Mangold
Duizendpoot

Walk the Line
Ze bestaan nog in Hollywood: regisseurs die zich niet op één genre laten vastpinnen. James Mangold is zo’n regisseur. Zijn Bob Dylan-biopic A Complete Unknown is voor Cinerama in Rotterdam aanleiding om vier films van de veelzijdige regisseur te vertonen.
Het woord ‘vakman’ klinkt in filmkringen vaak onaardig. Veelal bedoelt men er mee dat een film knap gemaakt, maar niet opzienbarend is. Die negatieve connotatie is onterecht. Aan vakmanschap in Hollywood danken we geweldige filmklassiekers.
James Mangold staat in de degelijke Hollywood-traditie. De in 1963 geboren zoon van een kunstenaarsechtpaar maakt vanaf zijn debuut in 1995 films in allerlei genres met personages met wie je meeleeft. Met zijn nieuwste film A Complete Unknown portretteert hij Bob Dylan, gespeeld door Timothée Chalamet, als een ongrijpbaar fenomeen. De film heeft acht Oscar-nominaties, waaronder voor beste film, regie en acteur. Hopelijk gaat het voor Mangold anders dan vijf jaar geleden. Toen was hij met Le Mans ’66 genomineerd voor beste film, maar ging de prijs aan hem voorbij.
Le Mans ’66, over de strijd tussen een raceauto van Ford en van Ferrari in 1966 op het circuit van Le Mans, is een van de vier films die Cinerama op 10 februari in een klein Mangold-retrospectief vertoont. Van een andere orde is Girl, Interrupted (1999), over een vrouw in een psychiatrische inrichting. Het drama leverde Angelina Jolie de Oscar voor beste actrice op.
Dat Mangold ook met horror uit de voeten kan, bewees hij met Identity (2003). Daarin belanden tien mensen, vreemden voor elkaar, in Nevada in een motel om te schuilen voor noodweer. Al snel dunt het gezelschap op niet vredige wijze uit. Misschien wel Mangolds beste film is Walk the Line (2005), ook te zien in het retrospectief. In de biopic over Johnny Cash is Joaquin Phoenix geweldig op dreef als de met zijn demonen worstelde zanger.
Spotlight on James Mangold | 10 februari 2025 | Cinerama, Rotterdam