Focus: Internationaal Filmfestival Assen 2024

Schijnwerper op vrouwelijke filmmakers

Slow

Geen filmfestival meer waarin de woorden diversiteit en inclusiviteit niet te horen zijn, maar het Internationaal Filmfestival Assen (IFA) brengt ze al sinds de oprichting in 1980 in praktijk. Het festival vertoont voornamelijk films van vrouwelijke makers. Celine Sciamma is één van de gasten op de 44e editie.

‘IFA viert vrouwelijke filmmakers en versterkt hun positie in de filmwereld, toont nieuwe perspectieven en doorbreekt stereotiepe sekse- en genderrollen.’ Aldus staat te lezen op de website van het Internationala Filmfestival Assen, dat dit uitgangspunt ook dit jaar weer waarmaakt met films en gasten.

Het festival opent met het Litouwse Slow (Marija Kavtaradzé), een liefdesdrama over een opbloeiende relatie tussen een lichamelijk ingestelde danseres/dansdocent en een aseksuele gebarentaaltolk. De film toont hun pogingen om aan hun verschillende verlangens tegemoet te komen. Kavtaradzé won met het subtiele drama op het Sundance Festival de prijs voor beste regie in de categorie World Cinema.

Zoals altijd heeft het programma op het IFA vijf thematische pijlers. ‘Spotlight’ telt elf films van vrouwelijke makers. Daaronder de premièrefilms Animal (Sofia Exarchou), dat met een beeld van het reilen en zeilen in een Grieks vakantieresort kritiek levert op het massatoerisme, en Creatura (Elana Martín), over een jonge vrouw die haar afkeer van seks onderzoekt. Ook te zien: de première van het in Zweden spelende Paradise Is Burning (Mika Gustafson), waarin drie door hun moeder in de steek gelaten zussen een vrijheid-blijheid leven leiden, dat niet kan duren.

In ‘Gender Benders’ draait het om discriminatie, seksisme, stereotypering en repressie van minderheden, zoals de lgbtqi+ gemeenschap. Onder andere te zien is de documentaire Feminism WTF (Katharina Mückstein), die de opvatting dat biologie ons doen en laten bepaalt onderuit haalt. De film toont de invloed van afkomst en sociaal-economische systemen op wie we zijn.

In ‘World Views’ zijn films te zien over niet-westerse culturen. Daaronder de documentaire Sānsūr (Mostafa Heravi), waarin zes Iraanse vrouwen die zich verzet hebben tegen de politiek repressie praten over hun ervaringen.

De categorie ‘Podium’ toont het werk van talentvolle beginnende filmmakers. ‘Contour’ tenslotte is een randprogramma met cross-overs van film met andere disciplines, zoals muziek en installaties.

Geen festival zonder gasten. Op het IFA is onder andere Céline Sciamma (Portrait de la jeune fille en feu) aanwezig voor een Director’s Talk. De jaarlijkse IFA-trofee, bestemd voor vrouwen die een stempel hebben gedrukt op de Nederlandse filmwereld, gaat naar Renée Soutendijk. De actrice krijgt hem ‘vanwege een indrukwekkend oeuvre, waarmee ze een enorme bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse filmwereld en ongeëvenaard een grote verscheidenheid aan personages heeft neergezet’. Daar zal niemand het mee oneens zijn.


Internationaal Filmfestival Assen | 7 t/m 10 maart 2024 | Cultuurcentrum DNK, Assen