Focus: Mu­ziek­do­cu­men­taires

u.Q.

Het International Music Documentary Festival In-Edit viert zijn eerste lustrum en vertoont dit jaar 25 muziekdocumentaires en concertfilms.

Grace Jones: Bloodlight and Bami (Sophie Fiennes, 2017) was vijf jaar geleden de openingsfilm van de eerste editie van In-Edit. Uit nostalgie, maar vooral omdat het een ijzersterke film is over een monumentale zangeres, vertoont In-Edit de film nog eens in de jubileumeditie.

De openingsfilm van dit jaar is u.Q. (Ivar Murd), een muziekdocudrama over moeder en zoon Marju en Uku Kuut. De film toont hun levensreis, van jazzmuzikanten in Estland in het Sovjet-tijdperk tot hun muzikale leven in Zweden en Californië. In Edit belooft ‘humor, drama en excentriciteit’. Na vertoning van de film is er een q&a met Murd en producent Margus Ounapuu.

Zoals altijd komen bijna alle genres aan bod op In-Edit. Zo komt in de documentaire Can and Me (Michael P. Aust), dat de veelzijdige Duitse muzikant en componist Irmin Schmidt portretteert, Stockhausen langs als inspiratiebron. Deze componist is ook het middelpunt van Licht: Stockhausen’s Legacy (Oeke Hoogendijk), dat verslag doet van de productie van Stockhausens vijftien uur durende opera Licht voor het Holland Festival in 2019.

Jazz komt aan bod in Thelonious Monk: Rewind & Play (Alain Gomis), maar de film gaat vooral over muzikaal onbegrip en alledaags racisme, met als aanleiding een curieus Frans interview met Monk uit 1969. Racisme speelt ook een hoofdrol in Getting it Back: The Story of Cymande (Tim MacKenzie-Smith), over de in 1970 opgerichte Britse immigrantenband Cymande. De band speelde als eerste Britse band ooit in het Apollo Theater in New York, maar werd in het racistische Engeland genegeerd. In 1974 viel de band uit elkaar, maar hun muziek werd later herontdekt door rappers. Het leidde tussen 2006 en 2016 tot geslaagde reünieoptredens.

Van een andere orde is Nightclubbing: The Birth of Punk Rock in NYC (Danny Garciá), dat de New Yorkse hippe nachtclub Max’s Kansas City (1965-’81) portretteert. Legendarische verhalen genoeg: David Bowie ontmoette er Iggy Pop, Andy Warhol was er koning, Lou Reed vond het er gezellig, Bob Marley speelde er zijn eerste Amerikaanse optredens en punkband New York Dolls zette er de boel op stelten. Ook punk, maar van een andere orde, is The Kelvinators: In the Eye of the Beer Holder (Cynthia van den Heuvel). De documentaire portretteert het Alkmaars/Amsterdamse punktrio The Kelvinators, dat dit jaar 25 jaar bestaat. Uiteraard komt de band na vertoning van de film even raggen.


In-Edit | 13 t/m 23 april | De Melkweg, Amsterdam | Een selectie uit het programma toert door het land.