Focus: Kortfilms op Go Short

Paint Drying

Go Short, het festival voor de kortfilm, viert de vijftiende editie. Het hart van het jubilerende festival is het omvangrijke programma van beste recente Europese kortfilms. Zij tonen een scala aan filmvormen en onderwerpen, variërend van ‘klein’ tot wereldomspannend. Daarnaast zijn er specials, lezingen en Q&A’s met makers.

Uit meer dan tweeduizend inzendingen selecteerde het festival de beste Europese films. Zij zijn te zien in drie competities: Europese, Nederlandse en New Arrivals. Ook is er een Music Video Competition voor de beste videoclip van het afgelopen jaar.

Alle festivalfilms zijn ondergebracht in thematische filmblokken, waarvan de titels aangeven wat de kijker kan verwachten: Comedy Shorts, Weird Animation, Erotic Shorts, Hooked on Horror, Musical Shorts, Electro Shorts enzovoort. De door het publiek van tien Europese filmfestivals best gewaardeerde kortfilms zijn te zien in European Audience Favorites. Onder de kop International Highlights vallen prijswinnende films op andere festivals.

Het In Focus-programma richt zich op het Caribische gebied. Filmmaker Kevin Osepa, met La última ascensión vorig jaar winnaar van het Gouden Kalf voor beste korte film, stelde twee filmprogramma’s samen. Het eerste richt zich op de geschiedenis van het Caribische gebied, het tweede op het postkoloniale heden.

Traditiegetrouw zet Go Short een filmmaker in het middelpunt. Dit jaar is dat de Engelse Charlie Shackleton. De in 1991 geboren filmmaker maakt intrigerende documentaires over alles wat hem interesseert, van complottheorieën tot plagiaat in de horrorfilmindustrie. Een voorbeeld is Personal Truth, dat een incident uitpluist waarbij een gewapende man in 2016 een pizzeria in Washington binnenstormde op zoek naar een netwerk van pedofielen. In Beyond Clueless probeert Shackleton met meer dan 200 filmfragmenten uit tienerfilms de vinger te leggen op de essentie van dit genre. Ook te zien op het festival is zijn schelmenstreek Paint Drying, waarin de kijker tien uur naar het drogen van verf op een schilderij kan kijken. De grap is dat de Britse filmcensuur dat moest doen, omdat die instelling verplicht is om films in hun geheel te bekijken.

Onder de titel ‘Licht in het donker’ vallen zes programma’s samengesteld door gastcuratoren uit Tsjechië, Nigeria, Polen, Oekraïne en Nederland. Ze lopen uiteen van filmdocumentatie van de oorlog in Oekraïne tot aan de invloed van opgroeien met internet, de hedendaagse betekenis van maskers in Afrikaanse culturen en films over identiteit en transseksualiteit.

Geen festival zonder gasten en dat geldt ook voor Go Short. Filmmakers vanuit de hele wereld, onder wie Shackleton, zijn aanwezig op het festival.


Go Short | 31 maart t/m 10 april | Lux en andere locaties, Nijmegen