Focus: Festibérico 2023
Spaanse en Portugese cinema

Oswald: El falsificador
Festibérico is na vijf jaar terug. Op het filmfestival zijn meer dan twintig Spaanse en Portugese documentaires, animatie- en speelfilms te zien.
Nederland kent kunstvervalser Han van Meegeren, in Spanje heeft de Catalaanse schilder Oswald Aulestia de twijfelachtige titel meestervervalser. De in 1947 geboren kunstschilder maakte vervalsingen van onder andere het werk van Picasso, Miró, Dali en Chagall, die hij met hulp van frauduleuze galerieën en kunsthandelaren aan rijke Amerikaanse verzamelaars verkocht. Uiteindelijk werd hij gearresteerd door de FBI, maar hij kwam na negen maanden weer vrij. In de documentaire Oswald: El falsificador (Kike Maíllo), de openingsfilm van Festibérico, blikken naast de vervalser zelf zijn ex-vrouw, dochter, kunstexperts en rechercheurs terug op het spectaculaire kunstfraudeverleden.

Ook te zien is het op het filmfestival van Berlijn met de Zilveren Beer bekroonde Mal viver (João Canijo). In het Portugese drama proberen vijf vrouwen hun familiehotel van de ondergang te redden. Het leidt tot veel onderlinge narigheid en giftige verhoudingen. De film is een tweeluik met Viver mal, dat de gasten in het hotel portretteert. Ook deze film is te zien op het festival. Actrice Vera Barreto, een van de hoofdrolspelers, is te gast.
Ook te zien is de Frans/Nederlands/Belgisch/Portugese animatieproductie Nayola (José Miguel Ribeiro). De film volgt vanaf 1975 vijfentwintig jaar drie generaties vrouwen in de Angolese burgeroorlog. Michel Snijders van de Nederlandse coproducent il Luster is bij de vertoning aanwezig.
Het Portugese docudrama No táxi do Jack (Susana Nobre) portretteert een 63-jarige Portugees die terugkeert naar Portugal na een immigrantenleven als taxichauffeur in Amerika. Om de periode naar zijn pensioen te overbruggen, moet hij werk vinden, maar dat is niet eenvoudig op zijn leeftijd.
De slotfilm van het festival is het op feiten gebaseerde gevangenisdrama Modelo 77 (Alberto Rodriguez). In de in 1977 spelende film wordt een jonge accountant beschuldigd van verduistering, wat hem mogelijk twintig jaar gevangenisstraf oplevert. De strafeis stoelt nog op de barbaarse Franco-wetgeving en staat in geen verhouding tot het strafbare feit. Ook de behandeling van de gevangenen doet aan de onmenselijke Franco-repressie denken. Omdat Spanje sinds een paar jaar in een transitieproces naar een democratische samenleving verkeert, doet de accountant met andere gevangenen een beroep op amnestie. Het om zijn realisme geprezen drama is genomineerd voor vijf Goya’s (de Spaanse Gouden Kalveren).
Festibérico | 8 t/m 18 juni | Filmhuis Lumen, Delft