Focus: Retrospectief David Lynch

Lost Highway

In het Bonnenfantenmuseum in Maastricht is vanaf 30 november t/m eind april 2019 de David Lynch-expositie Someone Is in My House te zien. Meer daarover binnenkort. Parallel aan de expositie presenteert filmtheater Lumière onder de titel De films van David Lynch van 30 november tot eind april 2019 een compleet retrospectief van het oeuvre van de man, die het graag raadselachtig houdt. Ook zijn er lezingen en documentaires over hem en zijn werk.

Ook EYE sluit aan op de expositie en brengt drie digitaal opgepoetste klassiekers van Lynch landelijk in roulatie. Nee, niet Blue Velvet, maar wel drie andere die je ook heel goed kunt meenemen als je naar een onbewoond eiland wordt verbannen. In het in Victoriaanse Engeland spelende The Elephant Man (1980) is John Hurt een ogenschijnlijk monsterlijk schepsel, maar in werkelijkheid een gevoelige cultuurminnende intellectueel, die zich graag onderhoudt met societydames. Ook kan hij foutloos citeren uit psalmen en Shakespeare’s Romeo en Julia. Voor werkelijke monsters moeten we in de films van Lynch bij ogenschijnlijk doodnormale mensen zijn. Normaliteit is in de wereld van Lynch altijd een masker waarachter gruwelijke zaken verborgen liggen.

In Lost Highway (1997) gaat de werkelijkheid aan de haal met de fantasie. Of gebeurt het omgekeerde? In de film wordt een vrouw vermoord, maar haar man, die ervoor veroordeeld wordt, weet van niets. Tot zover had Hitchcock er nog raad mee geweten, maar dat de man in de cel verandert in een jonge automonteur, waarna hij wordt vrijgelaten, had de ‘master of suspense’ vast niet goed gevonden van de ‘master of weird’. De recensent van de Filmkrant schreef er dit over: “Meer dan welke film van Lynch ook draagt Lost Highway het karakter van een reis door het onderbewuste, van een droom. Of liever: een nachtmerrie, en zo moet hij ook beleefd worden.”

Als derde film is Mulholland Drive te zien. Misschien zou Hitch­cock voor deze film wel zijn hoed afnemen, want hij is minder raadselachtig dan Lost Highway. In het drama arriveert een naïeve jonge blonde vrouw in Los Angeles in de hoop er door te breken als actrice. Ze ontmoet er een donkerharige vrouw, die haar geheugen kwijt lijkt, en raakt verstrikt in een web van filmbazen. Met Mulholland Drive presenteerde Lynch Hollywood als een droommachine, die bestuurd wordt door meedogenloze manipulators.

lumière.nl | eyefilm.nl