Focus: Uit de dood opgestane scenario’s

  • Datum 14-06-2019
  • Auteur Jos van der Burg
  • Categorieēn Agenda
  • Deel dit artikel

Mondriaans beroemdste werk, Victory Boogie Woogie

In de ideale wereld worden alleen de beste en interessantste scenario’s verfilmd, maar in die wereld leven we niet. Veel prachtige scenario’s worden niet verfilmd omdat geldschieters er geen brood in zien. Scripts Off Screen geeft deze scenario’s toch een podium door ze door acteurs voor een live-publiek te laten voordragen. Daarna is het resultaat op de radio te horen en te beluisteren als podcast. Aanstaande dinsdag wordt in muziekgebouw Splendor in Amsterdam Ger Beukenkamps script Mondriaan’s Victory voorgedragen en opgenomen. Er zijn nog kaarten.

Zo kan het dus gaan: zes jaar geleden stond in de krant dat in 2015 een film over Mondriaan in de bioscoop zou worden uitgebracht. Het script was van Ger Beukenkamp, Marleen Gorris was aangetrokken als regisseur en Burny Bos was de producent. Daarna werd het stil. De film kwam er niet. Zoiets is geen unicum in de filmwereld, het kerkhof van gesneuvelde scripts is groot. Ze zijn voortijdig begraven. Elke scenarist kent de lijdensweg van niet gerealiseerde, roemloos in zijn computer achtergebleven scripts. Saskia Diesing (Nena, Dorst) maakte dat mee met Fit to Fly. In dit door haar en Eveline Groeneveld in 2011 geschreven script begeleidt een marechaussee een uitgezet Romagezin in het vliegtuig naar Servië, maar onderweg gebeurt er iets waar het protocol geen oplossing voor heeft. Het lukte Diesing en Groeneveld niet om hun script verfilmd te krijgen. Vorige maand werd het als eerste script in Scripts Off Screen door acteurs voorgedragen. Vanaf 27 juli zendt KRO-NCRV het resultaat in vijf wekelijkse afleveringen uit en is het als podcast te beluisteren.

Beukenkamp Mondriaan’s Victory is het tweede script in Scripts Off Screen. Later dit jaar volgen er nog twee. De productieve Beukenkamp, die gespecialiseerd is in historisch en maatschappelijk drama (De Troon, Majesteit, Rembrandt en ik, Het land van Lubbers), richt zich in Mondriaan’s Victory op Mondriaans ultieme kunstwerk, Victory Boogie Woogie. Door op de totstandkoming van dit schilderij te focussen, maakt het script veel duidelijk over Mondriaans denkwereld en werkwijze. Beukenkamp werd getriggerd door de tegenstelling tussen Mondriaan als avantgarde kunstenaar en zijn ogenschijnlijk volkomen niet-dramatische persoonlijkheid. “Mondriaan sneed zich geen oor af, werd niet failliet verklaard en pleegde geen zelfmoord. Maar Mondriaan is wel degelijk een interessant karakter met veel onvermoede kanten, zoals zijn voorliefde voor jazz, zijn zelfgekozen eenzaamheid en zijn visie op de wereld.”

Met Mondriaan’s Victory wil Beukenkamp ‘het rauwe en eenzame gevecht laten zien van een man die zijn talent in dienst stelt van het ontwikkelen van een nieuwe beeldtaal.’ De wereld en dus ook de kunst moesten worden gezuiverd: “Hij wilde de mens – na de afzichtelijke ellende van de Eerste Wereldoorlog- ontdoen van de spinnenwebben, het troebele machtsdenken en de trijpen tafelkleedjes van de 19e eeuw. Licht en helderheid, zodat we de nieuwe spoken en monsters eerder zien naderen.”

Mondriaan’s Victory wordt voorgedragen door onder andere Maria Goos, Jasper Boeke, Ricky Koole, Carly Wijs, Tibor Lukacs, Kiefer Zwart, Nanette Drazic en Thomas de Bres. Tussen de dialogen door speelt Hans Vroomans van het Metropole Orkest muziekfragmenten. Na afloop is er een nagesprek. Vanaf eind augustus zendt KRO-NCRV Mondriaan’s Victory als vijfdelige radiouitzending uit en kan het als podcast worden beluisterd.


Mondriaan’s Victory, 18 juni, 19.30 in Splendor. Meer info: scriptsoffscreen.nl