Focus: DIY Cinema

Doe het lekker zelf!

Tarnation

Filmtheater De Uitkijk laat hypes over blockbusters links liggen en presenteert onder de titel DIY Cinema vijf avonden rond films van filmmakers met weinig geld maar des te meer ideeën.

De filmwereld kent twee uitersten. Tegenover peperdure Hollywood-films staan voor een habbekrats gemaakte films van Do It Yourself-makers. De eerste categorie heeft vaak meer geld dan ideeën, de tweede meer ideeën dan geld. Maar veel doe-het-zelvers weten met veel inventiviteit en creativiteit bijzondere films te maken. De Uitkijk vertoont onder de titel DIY Cinema een aantal voorbeelden.

De reeks opent 6 februari met Videograms of a Revolution (1993). Puttend uit honderdvijfentwintig uur amateurbeelden van de opstand in Roemenië in 1989 tonen en analyseren filmmakers Harun Farocki en Andrei Ujica de val van dictator Nicolae Ceaușescu.

Een week later is Tarnation (2003) te zien, Jonathan Caouette’s autobiografische documentaire over zijn jeugd met een schizofrene moeder. De film is een duizelingwekkende trip: beelden splitsen zich, gaan in elkaar over en herhalen zich. Met een budget van precies $218,32 is de documentaire een perfect voorbeeld van de kracht van DIY-cinema.

Op 20 februari staan twee korte films op het programma van punkfilmer Sarah Jacobson, ook wel ‘The Queen of DIY’ genoemd. Haar opmerking dertig jaar geleden dat ze films wil maken ‘waarin vrouwen niet worden vermoord, verkracht of trouwen – coole films over coole vrouwen’, is nog even actueel als toen. Te zien zijn haar korte film I Was a Teenage Serial Killer (1993), waarin een jonge vrouw rigoureus afrekent met seksistische mannen door ze te vermoorden, en haar enige speelfilm Mary Jane’s Not a Virgin Anymore (1996), waarin een tiener in een lokale bioscoop haar seksualiteit ontdekt.

In The Balcony Movie (2003), te zien op 27 februari, laat antropoloog Pawel Lozinski zien dat je voor een goed filmonderwerp niet ver hoeft te reizen. Hij spreekt in Warschau op straat onder zijn appartement toevallige voorbijgangers aan, die openhartig over hun leven vertellen. Het levert een diepmenselijke film op.

De reeks besluit op 5 maart met Totally F***ked Up (1993), een vroege film van New Queer Cinema-icoon Gregg Araki. De (speel)film volgt zes queer jongeren in het Los Angeles van de jaren negentig in hun verlangen naar een gelukkig leven. Obstakels genoeg, van liefdesperikelen tot een homovijandige omgeving.


DIY Cinema | 6 februari t/m 5 maart 2024 (iedere dinsdag) | De Uitkijk, Amsterdam