Focus: CinemAsia 2024
Rijke Aziatische cinema
De zestiende editie van CinemAsia Film Festival toont, met als hart de competitie, weer de diversiteit van de Aziatische cinema via tientallen Aziatische films.
Best ironisch dat Happy Palace, de openingsfilm van CinemAsia 2024, geen Aziatische maar een Nederlandse film is. Al heeft de film van regisseur Nicole van Kilsdonk wel een Aziatisch tintje, omdat hij is gemaakt in samenwerking met de Aziatisch-Nederlandse gemeenschap. In het lichtvoetige drama proberen een zoon en een dochter na de dood van hun vader het Chinese familierestaurant overeind te houden. Dat valt niet mee, al is het maar omdat de twee tegengestelde karakters hebben.
De competitie is het hart van het festival. Hij telt zeven films van onafhankelijke filmmakers uit China, Japan, Indonesië, India, Mongolië, Maleisië en de Filippijnen. In het Chinese A Song Sung Blue (Geng Zihan) ontmoet een verlegen tiener haar vrijgevochten stiefzus. Dat blijft niet zonder gevolgen. In het Indonesische Andragogy (Wregas Bhanuteja) belandt een docent in zwaar weer als een leerling een woedeaanval van haar filmt die viral gaat. In de Canadees-Filipijnse docufictie Asog (Seán Devlin) reist een werkloze jonge Filippijn naar een schoonheidswedstrijd. Het in Mongolië spelende City of Wind (Lkhagvadulam Purev-Ochir) is een coming-of-age over een jonge sjamaan die moet laveren tussen traditie en moderniteit. In het Indiaas-Nepalese Guras (Saurav Rai) gaat een meisje in de bergen op zoek naar haar vermiste en komt ze in contact met bovennatuurlijke wezens. In het Japanse Remembering Every Night (Kiyohara Yui) kruisen de levens van drie vrouwen zich in Tokio. En in het Maleisische Snow In Midsummer (Chong Keat Aun) tenslotte wil een Chinese vrouw weten wat er op 13 mei 1969 precies gebeurde toen zij en haar dochter zich moesten verbergen tijdens rassenrellen in Kuala Lumpur, die honderden Chinezen en Indiërs het leven kostte.
Het festival besluit met het Taiwanese Gaga (Laha Mebow). De film volgt een familie van de Taiwanese inheemse bevolkingsgroep Atayal, die onder andere te maken krijgt met een conflict over land. Mebow, de eerste vrouwelijke regisseur in de Atayal-gemeenschap, is te gast op het festival.
CinemAsia | 5 t/m 10 maart | Studio K/Rialto De Pijp/Rialto VU, Amsterdam