Focus: Eastern Neighbours Between Film & Art
Ode aan de laboranten van de cinema
Het Eastern Neighbors Film Festival gaat iets nieuws doen. Een week voor het festival losbarst, presenteert het op 21 november in Nest in Laak in Den Haag het programma Between Film & Art. Te zien zijn experimentele kortfilms, voornamelijk uit Oost-Europa. De avond eindigt met een paneldiscussie met de makers van de films. Tijdens het festival vindt een tweede avond plaats.
Niets mis met traditionele cinema, maar zonder filmmakers die nieuwe mogelijkheden en vormen zoeken in het medium wordt film voorspelbaar. Het wordt wel eens vergeten, maar wat voor het gemak experimentele cinema wordt genoemd heeft in de filmgeschiedenis altijd een grote invloed gehad. Veel nieuwe vormen in de experimentele cinema kwamen later in de mainstream cinema terecht.
In veel opzichten zijn experimentele filmmakers dus de laboranten van de cinema. Eastern Neighbors Film Festival zet nu de schijnwerper op deze filmmakers. Verspreid over twee screenings vertoont het festival onder de titel Between Film & Art een selectie korte en langere films van zowel jong talent als gevestigde en bekroonde makers. Ze onderscheiden zich door de artistieke benadering en vormgeving.
Op 21 november zijn in Nest in Laak in Den Haag vijf korte films te zien. Project (Dane Komjlen, 2023) toont de veranderingen die de International Trade Fair in Lagos heeft doorgemaakt: van een utopische internationale handelsplek naar een vervallen complex, waarin de locale bevolking allerlei activiteiten onderneemt – van het repareren van fietsen tot het verkopen van voedsel. Xitana (Sophio Medoidze, 2019) toont in de Georgische bergen een traditie rond paardenraces waarin de ruiters zonder zadel rijden. Hinkelten (Svetlana Romanova (2023) reflecteert op epistemicide (de vernietiging van waardevolle historsche kennis), en het verzet ertegen, in het hyperkapitalisme. Gaze Is a Bridge (Katarina Zdjelar, 2023) weeft op associatieve wijze de levens van de Kroatische schilderes Nasta Rojic (1883-1964) en de in 1972 geboren fotograaf, cinematograaf en muzikant Ana Opalic aan elkaar. Both Ears to the Ground (Naïmé Perette, 2021) tenslotte toont het contrast tussen de troosteloze omgeving van een door uitgeputte zoutmijnen zinkende Russische industriestad en het vitale leven dat zich er af speelt. De avond besluit met een paneldiscussie, met als deelnemers Dane Komljen, Katarina Zdjelar and Naime Perette. Gespreksleider is programmamaker Temra Pavlović.
In Filmhuis Den Haag is 30 november de tweede presentatie van Between Film & Art, met drie films. Like a Sick Yellow (Norika Sefa, 2023) kruipt in het hoofd van een vrouw voor wie realiteiten samensmelten en het slechte en het mooie verweven raken. Lifelike (Dora Budor, 2024) portretteert leven in een vacuüm met beelden van de Hudson Yards in New York, het duurste vastgoedproject in de Amerikaanse geschiedenis. En Let Us Flow (Sophio Medoidze, 2023) is een poëtische ode aan de Georgische bergen en het gemeenschapsleven dat zich er afspeelt. De film toont dit door modernisering en migratie onder druk staat. Na vertoning van de drie films is er een gesprek met de drie makers.
Between Film & Art, eerste avond | 21 november 2024 | Nest in Laak, Den Haag
Between Film & Art, tweede avond | 30 november 2024 | Filmhuis Den Haag