Focus: Het beste van IDFA

Apolonia, Apolonia

Geen tijd gehad om naar IDFA te gaan? Of voor uitverkochte zalen gestaan? Geen nood, want ook dit jaar is er weer de Best of IDFA on Tour. In meer dan vijftig filmtheaters zijn vanaf 19 januari drie IDFA-prijswinnaars te zien, die volgens het festival ‘je kijk op de wereld zullen veranderen’.

Het is een open deur, maar daarom niet minder waar: de beste documentaires zijn vaak films waarin de maker lang de tijd neemt voor het onderwerp. Maar weinig regisseurs zullen zo lang iemand hebben gevolgd als de Deense Lea Glob. Dertien jaar volgde ze de aanstormende jonge Franse schilder Apolonia Sokol.

Dit schildertalent leek Glob een goed onderwerp en ze raakte zo geïntrigeerd door Sokol dat ze haar dertien jaar is blijven volgen. Apolonia, Apolonia portretteert het turbulente leven van de schilder, met wie Glob een vertrouwelijke band opbouwt en aan wie ze haar eigen leven spiegelt. Ook biedt de film inzicht in de perverse kunsthandel, waarin kunstenaars hun authenticiteit verliezen. Wil Sokol voor geld en roem die prijs betalen? Apolonia, Apolonia toont de voetangels en klemmen in haar leven. De film won op IDFA de prijs voor beste film in de internationale competitie.

De prijs voor beste Nederlandse film ging naar Reis door onze wereld van Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster. Misschien niet verbazingwekkend, want dit documentaireduo kennen we ook van de aangrijpende documentaires Niet zonder jou (2010), Wakker in een boze droom (2013) en De kinderen van juf Kiet (2016). In Reis door de wereld richten zij tijdens de eerste corona-lockdown de camera op zichzelf, hun tuin en hun buren. De film toont een tot stilstand gekomen wereld, waarin door gebrek aan afleiding de Latasters beter naar hun directe omgeving kijken. In de woorden van de jury: ‘Een oprecht en teder onderzoek naar hun ervaringen tijdens de pandemie’.

De derde film in Best of IDFA on Tour is Paradise van de Russische filmmaker Alexander Abaturov. De film volgt de pogingen van de bewoners van een dorpje in Siberië om dichterbij komende bosbranden op afstand te houden. Van de autoriteiten hoeven ze niets te verwachten, omdat het gebied geen economische waarde heeft. De spectaculaire beelden van de bosbranden leverde de film in de internationale competitie de prijs voor beste camerawerk op.

En nu hopen dat na het zien van de drie films je kijk op de wereld is veranderd.


The Best of IDFA on Tour | vanaf 19 januari | diverse locaties