Focus: Amsterdamned in Amsterdam

Phantom of the Paradise (Brian De Palma)

Phantom of the Paradise (Brian De Palma)

Nog tot morgen kunnen we naar de derde editie van het klein-maar-fijne genrefilmfestival Amsterdamned. Te zien zijn twaalf oude en nieuwe films in de genres horror, fantasy en sciencefiction. Ook brengt het festival een hommage aan Brian De Palma.

Gisteravond opende Amsterdamned, een initiatief van Jan Doense in samenwerking met filmtheater Kriterion, met Rigor mortis van Dick Maas. Met de middellange (één uur durende) film bewees Maas in 1981 dat hij na zeven eerdere korte films rijp was voor langer werk. In de zwarte komedie wil een man het record levend-begraven-liggen verbeteren. Wie bekend is met de morbide humor van Maas, weet dat dit niet feestelijk afloopt.

Dat Amsterdamned geïnteresseerd is in oud en nieuw is vandaag te zien aan de drie films die op het programma staan. Van Brian De Palma is de re-cut door de Nederlander Peet Gelderblom van Raising Cain (1992) te zien. Er schuilt een grappig verhaal achter de hermontage. De Palma gooide de structuur van Raising Cain in 1992 volledig om na reacties van een testpubliek. In 2016 maakte regisseur en editor Gelderblom, een enorme fan van De Palma’s werk, voor de grap een nieuwe montage op basis van het originele scenario. De Palma was zo enthousiast over deze versie, dat hij hem als extra toevoegde aan de blu-ray uitbreng van de film. Ook te zien is de oerfilm van het horrorgene Nosferatu, eine Symphonie des Grauens van F.W. Murnau (Duitsland 1922). De klassieker wordt begeleid met live muziek van Kevin Toma. Ook op het programma de voorpremière van Luca Guadagnino’s remake van Suspiria (Italie/VS 2018). Een must voor alle fans van Dario Argento’s cultklassieker uit 1977.

Vrijdag 26 oktober staat weer een hommage aan Brian De Palma op het programma. Te zien is Phantom of the Paradise (VS, 1974), een in de popmuziekwereld spelende thriller en satire, waarin een kwaadaardige impresario een song van een liedjesschrijvers steelt. Ook te zien is Housewife (Can Evrenol, 2017), waarin een moeder haar man en één van haar twee dochters vermoordt. Jaren later leiden de gruwelijke herinneringen van de overlevende getraumatiseerde dochter haar op een duister pad.

Het festival besluit met Straight to Video Meets Amsterdamned: A Henenlotter Halloween! Daarin presenteert Straight to Video, de club die maandelijks in Lab111 een video-avondje met orginele VHS-tapes van cultfilms organiseert, in samenwerking met Amsterdamned een double bill van cultregisseur Frank Henenlotter. Te zien zijn Brain Damage (1988) en Frankenhooker (1990). De organisatoren omschrijven de films als ‘twee prettig gestoorde horrorkomedies vol krankzinnige killers, maffe monsters en anarchistische humor’.

Amsterdamned, t/m 26 oktober in Kriterion.