Hollandse Nieuwe 2025: Yücel Kopal over Paulien
'Niet alles hoeft comfortabel te zijn'
Yücel Kopal. Foto: Casper Koster
In de reeks Hollandse Nieuwe beantwoorden makers wier film of serie op de komende editie van het Nederlands Film Festival in première gaan elk dezelfde vijf vragen.
1. Waar gaat je film over? “Paulien gaat over eenzaamheid, celebrity worshipping, maar vooral over hoe ver je kunt gaat als je overtuigd bent dat je recht hebt op iets wat niet van jou is. Het is een film over de dunne lijn tussen verlangen en obsessie en hoe die kan vervagen als je niet krijgt wat je vindt dat je verdient. Paulien is iemand die altijd maar heeft gegeven, maar nooit de liefde en erkenning terugkreeg die ze verdiende. Daarom besluit ze het nu op te eisen.”
2. Waarom wilde je deze film maken? “Ik merk dat mensen steeds sneller het gevoel hebben recht te hebben op aandacht, erkenning, een baan of een bepaald leven. Dat komt misschien doordat we door sociale media constant geconfronteerd worden met mensen die het beter lijken te hebben, zonder dat duidelijk is waarom zij wel en jij niet. Met Paulien wilde ik onderzoeken hoe ver iemand kan gaan wanneer ze volledig gelooft in haar eigen verhaal en als er geen vangnet is. Ik wil laten zien hoe verwarrend en ambigu die gevoelens kunnen zijn, waardoor je als kijker steeds opnieuw je mening over haar moet bijstellen.”
3. Wat is je droomproject en waarom is het nog niet gemaakt? “Ooit maak ik nog eens een episch familiedrama dat laat zien hoe migranten onze samenleving veranderen, maar ook hoe die samenleving hen (ver)vormt. Ik heb een soort polderversie van The Godfather in mijn hoofd, over een migrantenfamilie die zich in Nederland vestigt. We volgen meerdere generaties die worstelen met ambitie, trots, identiteit. Een film die de tijd neemt om zijn verhaal te vertellen en schijt heeft aan je TikTok-aandachtsspanne. Je mag de film trouwens ook niet op je telefoonscherm kijken, je moet hem minstens op een tv-scherm zien. Waarom ik deze film nog niet heb gemaakt? Omdat ik daar nog niet klaar voor ben. En budget is ook wel een dingetje.”
4. Waaraan ontbreekt het aan in de Nederlandse film? “Ik mis in de Nederlandse film soms de moed om echt iets eigens te maken. Lef om te experimenteren, rauwe verhalen te vertellen die niet alles hoeven uit te leggen. Niet alles hoeft afgerond en comfortabel te zijn; een film mag ook ongemakkelijk blijven, schuren, zonder per se hoop of geruststelling te bieden.”
5. Wat was een bepalend filmmoment in je leven? “Toen ik La haine voor het eerst zag, was dat echt een gamechanger. Het voelde alsof ik iets vond waarvan ik niet eens wist dat ik het zocht. Alles in die film is rauw, direct, compromisloos. De stijl, de energie, de humor. Je wordt als kijker gewoon midden in het verhaal gegooid en moet zelf zien te overleven, door te voelen en na te denken. Dat was het moment waarop ik besefte dat film niet hoeft op te lossen of gerust te stellen. Bij Uncut Gems had ik dat trouwens ook. Heerlijke film. Ik hou gewoon niet zo van happy ends, maar juist van verhalen die je achterlaten met vragen in plaats van antwoorden. Niet vragen als: ‘What the fuck heb ik zitten kijken?’, maar wel: ‘Wat zou ik zelf doen in zo’n situatie?’, of: ‘Hoe ver zou ik zelf gaan?’.”
Paulien werd gemaakt in het kader van De Ontmoeting en gaat in première op het Nederlands Film Festival (26 september t/m 3 oktober 2025).