Focus: Negen klassieke musicals

An American in Paris

Als aanloop naar Steven Spielbergs herinterpretatie van de musicalklassieker West Side Story vertoont Lab111 negen Amerikaanse musicals uit de jaren veertig en vijftig. Een goede manier om te ontdekken waarom deze decennia de Gouden Eeuw van Hollywood worden genoemd.

Bepaalt je dna of je van musicals houdt of ze haat? Is het een psychologische kwestie? Of speelt gender een rol? Of cultuur? Hoe dan ook is het opmerkelijk dat er bij dit genre geen tussenweg lijkt te zijn. Je houdt ervan of je rent ervoor weg. Een tijdlang leidde de musical een kwijnend bestaan, maar sinds Damien Chazelle’s La La Land (2016) is het genre weer hip. Steven Spielberg zag dat ook en in december belandt zijn versie van West Side Story in de bioscoop. Lab111 grijpt het aan voor een duik in het Amerikaanse musicalverleden en kwam met negen titels naar boven. Stuk voor stuk klassiekers, waarvan vier van regisseur Vincente Minnelli.

In Meet Me in St. Louis (1944) valt Judy Garland voor haar buurjongen, maar hebben haar ouders net bedacht dat het gezin gaat verhuizen. Minnelli’s An American in Paris (1951), met Gene Kelly en muziek van Gershwin, is een hoogtepunt in het genre. The Bandwagon (1953), over een oude musicalster die een comeback wil maken op Broadway, toont Fred Astraire op het hoogtepunt van zijn kunnen. En Minnelli’s Gigi (1958) hamert er nog maar weer eens op dat liefde niet te koop is. Althans niet bij het personage in deze musical, die negen Oscars won.

In A Star Is Born (George Cukor, 1954) speelt Judy Garland een beginnende zangeres, die ontdekt wordt door een alcoholverslaafde acteur met wie ze te snel trouwt. Carmen Jones (Otto Preminger, 1954) is een bewerking van Bizets Carmen. Opzienbarend voor die tijd is de volledig zwarte cast. Gentlemen Prefer Blondes (Howard Hawks, 1953) behoeft geen introductie: inderdaad de musical waarin Marilyn Monroe ‘Diamonds Are a Girl’s Best Friend’ zingt. Wat valt er nog te zeggen over Singin’ in the Rain (Stanley Donen, 1952)? Gewoon gaan zien deze überromantische musical met als hoogtepunt Gene Kelly’s parapluscène. De oudste musical in de selectie is The Wizard of Oz (Victor Fleming, 1939), de musical der musicals, met de zeventienjarige Judy Garland als Dorothy.

Musicalliefhebbers weten waar ze deze maand veilig voor de boze buitenwereld kunnen onderduiken.


Golden Age of Hollywood Musicals | 9 t/m 24 november | Lab111, Amsterdam