Focus: Architectuur Film Festival
Koolhaas Houselife
Met architectuur is het net als met voetbal: iedereen heeft er verstand van. En er een oordeel over. Wie zijn mening met argumenten wil onderbouwen, moet het vijfde Architectuur Film Festival op 14 en 15 nov. in Filmhuis Gouda bezoeken. Op het festival, dat het Filmhuis samen met Architectuurcentrum grAP organiseert, zijn vier documentaires en een speelfilm te zien.
De films worden ingeleid door architectuur- en filmkenners. Het doel van het festival is de diversiteit in de architectuurwereld te laten zien. Het festival opent met de documentaire Vanuit den gezichthoek der bruikbaarheid (Wilma Kuijvenhoven en Magda Augusteijn). De film is een ode aan de Amsterdamse School, in het bijzonder aan Margaret Staal-Kropholler (1891-1966), de eerste vrouwelijke architect in Nederland. Staal was een exponent van de Amsterdamse School, maar ten onrechte minder bekend dan de mannelijke boegbeelden, met Berlage voorop. Ze ontwierp villa’s, maar ook de gevelwanden in de Amsterdamse Holendrechtstraat. In Hemelse modder gaat filmmaker Ton van der Lee op zoek naar de oorsprong van het bouwen met leem. De zoektocht brengt hem naar Timboektoe in Mali. Visual Acoustics: The Modernism of Julius Shulman (Eric Bricker) toont de werkwijze van architectuurfotograaf Julius Shulman (1910-2009), die voor alle grote Amerikaanse architecten (Frank Gehry, Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe) werkte. Koolhaas Houselife (Ila Béka, Louise Lemoin) onderzoekt of er in een door Rem Koolhaas ontworpen, architectonisch briljante villa ook te leven valt. De futuristische speelfilm Ex Machina (Alex Garland) staat op het programma, omdat hij zich afspeelt in een droomhuis van hout, beton en ‘zelfdenkend’ glas.