It’s a wrap: en verder nog in het nieuws deze week – 7 februari 2015

  • Datum 07-02-2015
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Eisenstein in Guanajuato

Nederland goed vertegenwoordigd op Berlinale. Gooische Vrouwen 2 is best verdienende Nederlandse film ooit. Gouden Film voor Michiel de Ruyter en Homies. Ladies Night met Fifty Shades of Grey breekt records. Cross nieuwe sponsor Gouden Pen. Rechten Oorlogsgeheimen verkocht aan Frankrijk. Pim & Pom op herhaling in Toronto. Gouden Kalf op Amsterdamse veiling. Kodak blijft film maken op aandringen Tarantino en Scorsese. Zes nieuwe Telefilms voor 2016.

Nederland is weer goed vertegenwoordigd op de Berlinale. Acht Nederlandse films, een tv-serie en vier minoritaire coproducties zijn geselecteerd voor het filmfestival in de Duitse hoofdstad. De nieuwe film van Peter Greenaway, Eisenstein in Guanajuato, beleeft zijn wereldpremière in de officiële competitie. Het is daarmee de eerste Nederlandse titel in tien jaar die is opgenomen in de hoofdcompetitie. Prins van Sam de Jong dient als openingsfilm van de Generation 14plus-sectie. Het Generation Kplus-onderdeel bevat Dorsvloer vol Confetti van Tallulah Schwab en de korte film Giovanni en het Waterballet van Astrid Bussink. Sacha Polaks tweede speelfilm Zurich draait binnen het Forum-programma en de documentaire Sergio Herman, Fucking Perfect van Willemiek Kluijfhout wordt gepresenteerd in Culinary Cinema. De serie Hollands Hoop is geselecteerd voor de eerste editie van Drama Series Days. De minotaire coproducties zijn: Cha Va Con, Necktie Youth, The Summer of Sangaile en The Yes Men Are Revolting. Tot slot is er ook nog een Nederlands project geselecteerd voor de Berlinale Co-Production Market: De Held van Antoinette Beumer.

Weer breekt Gooische Vrouwen 2 een record. Eerder al: release in grootste aantal zalen ooit en snelste Gouden Film ooit. En nu is het stervehikel van Linda de Mol officieel de Nederlandse film met de hoogste omzet aller tijden. Tot nu toe werd er al 15,1 miljoen euro aan de film verdiend, meer dan deel 1. Qua bezoekersaantal nadert de sequel de 1,9 miljoen bezoekers van het origineel in rap tempo. De 3,3 miljoen bioscoopbezoekers van Turks Fruit, de 2,6 miljoen van Bert Haanstra’s Fanfare of de 2,4 miljoen van Ciske de Rat zijn realistische doelen aangezien de film nog in 123 zalen draait. In de lijst hoogste bioscoopomzetten in Nederland staat Gooische Vrouwen 2 nu op de vijfde plaats, achter Titanic, Avatar, Skyfall en Harry Potter and the Philosopher’s Stone.

Het was überhaupt een goede week voor de Nederlandse film. Michiel de Ruyter en Homies gingen door de 100.000 bezoekersgrens en behaalden de status van Gouden Film. In de box office top 20 zorgden vijf Nederlandse producties voor bijna de helft van de totale bioscoopomzet. Michiel de Ruyter was de grootste verdiener, op korte afstand gevolgd door Gooische Vrouwen 2 en Homies. Mees Kees op de planken en Wiplala maken het financiële succes compleet.

Pathé maakt zich op voor de grootste Ladies Night ooit. Al meer dan 32.000 kaartjes werden verkocht voor het evenement van 11 februari. De reden voor al die commotie: de eerste vertoning van Fifty Shades of Grey. De verfilming van E.L. James’ bestseller op basis van Viva-SM trekt bijna twee keer zoveel Ladies Night-bezoekers dan Gooische Vrouwen 2. Een dag later gaat Fifty Shades of Grey in roulatie. In theaters in Breda, Tilburg en Scheveningen heeft Pathé de hele dag door elk uur een screening ingeboekt. Sommige van deze voorstellingen zijn al twee weken van tevoren uitverkocht.

De Gouden Pen heeft een passende nieuwe sponsor: pennenfabrikant Cross. De prijs, die in 2012 in het leven is geroepen, is bedoeld voor scenarioschrijvers van films die met minimaal 100.000 bezoekers de status van Gouden Film hebben gehaald. Er zijn inmiddels al vijftig gouden pennen uitgereikt aan onder andere Kim van Kooten, Marnie Blok, Alex van Warmerdam en Tamara Bos.

Oorlogsgeheimen doet het goed in het internationale festivalcircuit en reist de komende maanden nog door de VS, Canada en Australië. Binnenkort is de film ook te zien in Frankrijk. Tijdens het filmfestival van Berlijn werd bekend gemaakt dat de rechten ook voor dat land zijn verkocht. Eerder al was dat het geval voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Estland en de VS.

Vorig jaar draaide Pim & Pom: Het Grote Avontuur al tijdens de jeugdeditie van het Toronto International Film Festival. En nu gaat de animatiefilm gebaseerd op de verhalen van Mies Bouhuys op herhaling. En dat is niet de enige Nederlandse inbreng in Toronto. Boy 7 beleeft er zijn wereldpremière.

Een Gouden Kalf hoef je niet per se te winnen, die kun je ook gewoon kopen. Het Amsterdamse veilinghuis De Eland kreeg afgelopen week een Kalf aangeboden. Het beeld gemaakt door kunstenaar Theo Mackaay is echter niet afkomstig van een eerdere winnaar liet het Nederlands Film Festival weten, aangezien er geen naam op gegraveerd staat. Mackaay heeft in het verleden een onbekend aantal extra Kalveren gemaakt en die duiken soms op in het veilingcircuit. De richtprijs van dit exemplaar is 1500 tot 2000 euro.

Celluloid heeft z’n beste tijd gehad nu de digitalisering van de complete filmproductieketen zo goed als een feit is. Kodak, de belangrijkste producent van film, wilde dan ook stoppen met de productie. Maar daar kwamen filmmakers als Christopher Nolan, Quentin Tarantino en Martin Scorsese tegen in het geweer. Zij gaven aan het oude medium te prefereren vanwege de in hun ogen hogere kwaliteit. Kodak heeft nu overeenstemming bereikt met de zes grote Hollywoodstudio’s over het voorradig houden van film.

De Telefilms van 2016 zijn bekend. Uit de 83 voorstellen maakten de publieke omroepen een voorselectie van twaalf titels om uiteindelijk op zes film uit te komen. Het gaat om: De grote zwaan van scenarist en regisseur Max Porcelijn, The Hope Affair van Marcel Lenssen (scenario) en Erik de Bruyn (regie), Kamp Holland van Paul Jan Nelissen (scenario) en Boris Paval Conen (regie en scenario), Mooi van Bert Bouma & Jan Harm Dekker (scenario) en Thomas Acda (regie), Op de dijk van Cecilie Levy (scenario) en Mirjam de With (regie), en Sam en Moos van Judith Goudsmit (scenario) en Job Gosschalk (regie).