• Auteur Omar Larabi
  • Thema Filmkrant 420
  • Gerelateerde Films Warrior, seizoen 1
    Loni PeristereLin OedingDavid PetrarcaAssaf BernsteinKevin Tancharoen
    08-04-2019
    Verenigde Staten, 2019

Acteur en gevechtskunstenaar Bruce Lee (1940-1973) bedacht in 1971 een actieserie over een gangster in het negentiende-­eeuwse San Francisco. Bijna vijftig jaar later ziet het zinderende Warrior het levenslicht.

Het is 1878 en in San Francisco wordt het befaamde kabeltramnetwerk aangelegd. In de haven arriveren dagelijks grote groepen Chinese immigranten, die vrijwel allemaal als verkapte slaven tewerkgesteld worden bij de constructie van het Amerikaanse spoor. De nieuwelingen worden bij aankomst getrakteerd op racistische leuzen van een beschonken Iers-Amerikaans welkomstcomité. De jeugdige Ah Sahm (Andrew Koji) krijgt het direct aan de stok met een drietal douaniers. Hij waarschuwt een van z’n belagers: “Ik zou dat niet nog eens doen als ik jou was.” Wat volgt is een knap staaltje gevechtschoreografie.

De met veel bravoure gezegende hoofdpersoon – die Amerikaans spreekt omdat zijn grootvader een yankee was – is niet in the Land of the Free om zijn geluk te beproeven, hij is op zoek naar zijn zus. Om te kunnen overleven sluit hij zichzelf aan bij een zogeheten Tong, een geheim misdaad­syndicaat dat bordelen exploiteert en handelt in opium. Dat geeft meer voldoening dan het hanteren van het pikhouweel, of zoals een van de personages stelt: “We zijn [afkomstig uit] een natie van krijgers, geen slaven.” Vanaf nu verdedigt Ah Sahm als krijger met hand en tand de dubieuze belangen van zijn nieuwe familie.

Warrior is goeddeels gebaseerd op door Bruce Lee bedachte schrijfsels en speelt zich af aan de vooravond van de tong-oorlogen die San Francisco in hun greep hielden tot 1921. In 1971 legde hij zijn idee voor aan filmstudio Warner Bros.: hij zou de hoofdrol spelen. Er was geen interesse, naar verluidt vanwege Lee’s sterke Chinese accent – Lee zou twee jaar later, na successen in Hongkong, toch in de armen worden gesloten door de studio met een gedenkwaardige performance in de legendarische Kungfu-film Enter the Dragon.

Justin Lin (bekend als regisseur van drie Fast & Furious films) en scenarist Jonathan Tropper hebben bijna vijftig jaar later, en met welbevinden van Lee’s dochter Shannon, Warrior omgevormd tot een zinderende actieserie. Tropper maakte tussen 2013 en 2016 furore met het groteske Banshee, over een machosheriff – in werkelijkheid een beroepscrimineel – die een pittoresk Amerikaans dorpje bestiert. Het testosteron spatte bijna van het scherm tijdens de vele seksscènes en het brute geweld. Maar het was wel compromisloos. Warrior is van hetzelfde (eigenzinnige) laken een pak.