Un héros très discret

Iedereen denkt dat de ander hem kent

Un héros très discret

Een van de meest enthousiast ontvangen Franse films van de laatste tijd schopte het tot nu toe in Nederland niet verder dan vertoningen in Maison Descartes en in het fake-programma van het Filmfestival Rotterdam. Distributeurs lieten de film, in competitie in Cannes 1996, links liggen. Zelfs een reguliere uitbreng op video zat er niet in, de betere videotheek moet de film via Engeland importeren. Curieus en onterecht, want Un héros très discret is een uiterst originele en amusante film, die op dit moment fraai aansluit bij de Hollandse boter op het hoofd als het gaat om het eigen oorlogsverleden.

Kort na de bevrijding verlaat een jonge vertegenwoordiger de Franse provincie en vestigt zich in Parijs. Hij raakt in de ban van verzetshelden die tijdens de oorlog in Londen hebben gezeten en weet zich met list en bedrog een plek te verwerven in het joviale veteranencircuit. Niemand kent hem, iedereen denkt dat de ander hem kent. Juist zijn ongebondenheid maakt hem voor de overheid geschikt om te adviseren over het verzetsverleden van anderen en hij krijgt een hoge militaire functie in de bezette Franse zone in Duitsland. Ook daar maakt hij furore met zijn gefingeerde heldendaden, totdat hij door liefde en gewetensnood wordt ontmaskerd. Als raamvertellers in het heden fungeren historici, betrokkenen die destijds bedrogen zijn en de bejaarde ‘held’ die op zijn leven terugkijkt, stijlvol-ironisch vertolkt door Jean-Louis Trintignant.

Het gegeven is prachtig en even absurd als geloofwaardig. Veel van die geloofwaardigheid dankt regisseur Audiard aan hoofdrolspeler Mathieu Kassovitz, die de wat ouwelijke, klassieke sfeer van de film uitstekend aanvoelt. Na La haine was Kassovitz de hoop van de Franse film, maar na zijn ongelooflijke misser Assassin(s) – te zien in Rotterdam, ergernis gegarandeerd – kan hij als regisseur worden afgeschreven. Geen nood, want als acteur heeft Kassovitz, in deze film gesecondeerd door Sandrine Kiberlain en Anouk Grinberg, ongetwijfeld een mooie toekomst. Zonder het effectbejag uit zijn eigen films toont Kassovitz zich een ingetogen variant van Woody Allens Zelig: een kameleon en een fantast, te aandoenlijk om te veroordelen. De wijze waarop hij zonder uitnodiging op een reünie weet binnen te komen is meesterlijk. De zelfgemaakte held verheft bedrog tot kunst en heeft daar ook achteraf geen moeite mee, want hoort misleiden niet bij het leven?

Verkrijgbaar als import-dvd, verschenen bij Artificial Eye onder de title A Self Made Hero.