• Gerelateerde Films The Breadwinner
    Nora Twomey
    01-01-1970
    Ierland / Canada / Luxemburg

Parvana runs through a street market in the trailer for “The Breadwinner”.

Met kortgeknipt haar en verkleed als jongen wordt een Afghaans meisje de broodwinner van haar gezin, in deze prachtige animatie van de makers van The Secret of Kells.

Geen aandacht trekken, dat is wat de 11-jarige Parvani haar hele leven al te horen krijgt. Als Afghaans meisje mag ze niet alleen over straat of naar de markt. Als haar vader op een zwarte dag wordt opgepakt door de Taliban, moet ze dan ook een list verzinnen om eten voor haar moeder (schrijfster in een vorig leven), grote zus en kleine broertje te halen. Door zich als jongen te verkleden, openen zich deuren die eerder gesloten bleven. Haar tocht door een grimmig Kabul anno 2001 en een meedogenloze woestijn is spannend en invoelend opgebouwd, zonder al te veel op de sentimenten te spelen. Daardoorheen is een mythe verweven over een jongen die kwaadaardige krachten moet verslaan.

Langzaam verandert dit verhaal in een droevige vertelling over het lot van Parvani’s overleden broer, waar ze met haar kortgeknipte haar zo op lijkt. Deze intermezzo’s zijn getekend als stopmotion-achtige cut-paperanimatie die een lijntje uitgooien naar een wereld buiten de harde werkelijkheid van alledag. Dat echte leven is gevangen in prachtige animatie die lijkt op handgetekende beelden, gemaakt met het programma TVPaint. De young-adult-boekverfilming The Breadwinner, met als executive producer Angelina Jolie, heeft van de Ierse Nora Twomey (Oscargenomineerde animatiefilms The Secret of Kells en Song of the Sea) een felle feministische boodschap meegekregen. Maar voorop staat het dramatische verhaal dat in toegankelijke animatiebeelden een groter publiek zal bereiken dan als speelfilm.

Parvani’s vader heeft haar altijd meegegeven dat verhalen verteld moeten blijven worden, omdat deze je leren dat alles altijd verandert. Zijn pacifistische levensles is dat regen het gras laat groeien, niet de donder — een urgente boodschap in een door oorlog geteisterd Afghanistan, waar de herinneringen aan vrolijke tijden, die er zeker waren, alleen in de hoofden levendig kunnen worden gehouden.