THE ASSASSIN (John Badham)

Slaan als je bang bent

• Datum 08-10-2010
  • Gerelateerde Films The Assassin [John Badham]
    John Badham
    01-01-1993

Maggie (Bridget Fonda) heeft in The assassin geen moeite met het koelbloedig neerschieten van een politie-agent. Als ze voor deze daad ter dood wordt veroordeeld valt ze drie parketwachters aan. Eenmaal afgekickt gaat het moorden haar minder goed af. Dat is pech voor Maggie want ze is dan inmiddels opgeleid als moordenaar door een mysterieuze organisatie, die haar executie in scène heeft gezet.

Regisseur John Badham heeft het aangedurfd om de zoveelste Hollywood remake van een Europese film te maken. Badham (Saturday night fever, Blue thunder, The hard way) laat zijn vakmanschap los op Nikita (1990) van Luc Besson. Een regisseur van actiefilms die een Franse culthit overdoet; als dat maar goed gaat. Het gaat zelfs meer dan goed. Het eerste kwartier van de film zit de kijker vastgenageld op zijn stoel, terwijl hij tevergeefs zoekt naar veiligheidsgordels. Badham laat gevaar komen uit onverwachte hoeken in snel gemonteerde, fraai vormgegeven beelden. Bridget Fonda zet met Maggie een beest neer dat onvermoeibaar om zich heen slaat. Maggie is een verwaarloosde junk die alles doet voor haar volgende shot. Ze is sluw, meedogenloos en onbetrouwbaar. Hoe harder ze slaat, des te harder slaan anderen terug. Een vicieuze cirkel, waar Bob (Gabriel Byrne) haar van bevrijdt omdat hij in haar een ruwe diamant ziet.

Gepassioneerde kus
Maggie’s bevrijding vindt plaats in het opleidingscentrum van een organisatie die volgens Bob "voor de regering werkt". Maggie haat Bob natuurlijk direct, want ze haat immers iedereen. Ze haat ook haar karateleraar die ze — geheel tegen de ethiek van die sport in — afleidt en op zijn gezicht ramt. En met de gedistingeerde Amanda (Anne Bancroft) die haar etiquette bijbrengt, kan ze al helemaal niet opschieten. Toch weet Amanda met haar charme Maggie’s drijfveer te bloot te leggen: slaan als je bang bent. Tussen de woestheid van Fonda en de sensuele kalmte van Byrne bloeit langzaam maar zeker iets moois op, omdat hij er op de een of andere manier voor zorgt dat ze minder vaak bang is.
Een deadline met dodelijke dreiging brengt verandering in Maggie’s opstandigheid. Bob blijkt meer om Maggie te geven dan hem als professionele trainer lief is. Een haast onhoudbare broeierigheid maakt zich van beiden meester. Badham voert de spanning hoog op, maar afgezien van één gepassioneerde kus, zal die spanning zich nooit ontladen. Gelukkig heeft de regisseur niet gekozen voor die rare seksuele spelletjes die na Basic instinct in Hollywood modieus zijn geworden. In plaats daarvan blijft het een platonische, zwaar geladen verhouding tussen leraar en leerling.
Hoewel Maggie had beloofd dat ze het bij die ene kus zou laten, had ze blijkbaar toch andere dingen in gedachten. Als ze buiten het trainingscentrum een nieuw leven begint, springt ze namelijk bovenop de eerste de beste leuke jongen in de supermarkt. Hij mompelt nog half dat hij eigenlijk altijd zelf het initiatief neemt, maar dan heeft Maggie zijn broek al uitgedaan. Meer moeite heeft ze met het werk waarvoor ze is opgeleid. De plotselinge opdrachten en de leugens over haar verleden worden haar nieuwe vriend JP (Dermot Mulroney) wel eens teveel.
Wanneer Bob ineens langskomt als verre oom en niet eens de moeite neemt zijn smeulende passie te verbergen, is het eind zoek. Maggie wil uit de organisatie stappen, die echter onverbiddelijk blijkt te zijn. Zo onverbiddelijk dat ze een ‘schoonmaker’ (een schitterende bijrol van Harvey Keitel) op Maggie afsturen. Dan blijkt dat er in dat lieve schuchtere meisje toch nog die rauwe taaiheid van de oude Maggie te zitten, waarvoor Bob aanvankelijk was gevallen.

Erotische spanning
Voor degenen die Nikita reeds gezien hebben valt er aan The assassin weinig lol te beleven, aangezien Badham Bessons culthit zeer nauwkeurig volgt. Of hij van pure imitatie mag worden beschuldigd is nog maar de vraag, want wie Nikita nooit gezien heeft kan tijdens The assassin genieten van een onderhoudende film met veel knap camera- en montagewerk en een stel acteurs die aan elkaar gewaagd zijn. Emoties krijgen volop de ruimte in The assassin, in tegenstelling tot het enigszins koele origineel. Van Gabriel Byrne (Miller’s crossing) weten we allang dat hij zijn vak verstaat, maar vooral Bridget Fonda lijkt in deze film definitief af te rekenen met het brave onschuldige image dat na Singles een beetje was blijven hangen. Ze weten samen meer erotische spanning op te wekken dan alle Sharon Stones bij elkaar. Ook de soundtrack, die voornamelijk uit muziek van Nina Simone bestaat, draagt bij aan de aparte sfeer die John Badham oproept en die de kijker nog dagenlang zal achtervolgen.

Thessa Mooij