• Datum 01-05-2014
  • Gerelateerde Films The Amazing Catfish
    Claudie Sainte-Luce
    01-01-2013
    Mexico/Frankrijk

Regisseur Claudia Sainte-Luce vertaalt haar eigen leven in haar debuut The Amazing Catfish naar een bescheiden verhaal waarin emotie en komedie met vaste hand worden afgewisseld.

Een knalgele Volkswagen, met daaromheen de chaotische familie die in de film centraal staat, hun blikken gericht naar rechts: ja, de poster van The Amazing Catfish (Los insólitos peces gato) doet denken aan die van Little Miss Sunshine. En ook in andere opzichten heeft dit speelfilmdebuut van de Mexicaanse regisseur Claudia Sainte-Luce gelijkenissen met die film en zijn vele indie-navolgers: gekkige personages in een afgewogen mengeling van drama en komedie.
Maar dit sprankelende Mexicaanse debuut heeft meerdere streepjes voor op die dertien-in-een-dozijn drama’s. Niet in de laatste plaats: het uitstekende camerawerk van Agnès Godard, al jaren de vaste cameravrouw van Claire Denis. Het zijn tekens dat Sainte-Luce zoals meer jonge Mexicaanse regisseurs hun eigen positie ergens tussen die twee continenten bepalen. Zie bijvoorbeeld ook: Amat Escalante, wiens Cannes-favoriet Heli in juni eindelijk ook Nederland bereikt, en Fernando Eimbcke’s Club Sandwich, dat na vertoning op het IFFR in juli in de bioscopen komt.
Sainte-Luce baseerde The Amazing Catfish op gebeurtenissen uit haar eigen leven; niet voor niets heeft het hoofdpersonage dezelfde voornaam als de regisseur. Als de eenzame Claudia met een blindedarmontsteking in het ziekenhuis belandt, maakt ze kennis met de terminaal zieke Martha. Een toevallige lift na vertrek uit het ziekenhuis mondt uit in een diner, en voor ze het weet is Claudia onderdeel van het gezin van Martha.
Stukje voor stukje wordt de schuchtere twintiger uit haar schulp getrokken en opgenomen in de chaos en vanzelfsprekende warmte van Martha’s kroost: oudste dochter Ale, tiener Wendy en jonkies Mariana en Armando. Elk hebben ze zo hun eigen problemen, en hun eigen manier om met de aanstaande dood van hun moeder om te gaan. Als een soort Alice in Wonderland waagt Claudia zich in deze levendige, voor haar onbekende wereld. Af en toe stribbelt ze toch, maar het volgende moment doet ze tóch weer wat de kinderen haar vroegen. Net zo prettig meanderend stevent The Amazing Catfish af op zijn onvermijdelijke, emotionele slotakkoord, waarmee Sainte-Luce precies de juiste snaar weet te raken.

Joost Broeren