Sons of Denmark

Verweer tegen afgehakte varkenskoppen

Een terreurdaad zet de Deense samenleving op scherp in dit sterk geacteerde en mooi geschoten radicaliseringsdrama van debuterend regisseur Ulaa Salim.

Het is niet moeilijk mee te gaan in de plot van de degelijke politieke thriller Sons of Denmark (Danmarks sønner), die in 2019 werd geselecteerd voor de Tiger Competitie op het IFFR. In de nabije toekomst heeft een bomaanslag op een metrostation in Kopenhagen de politieke consensus in Denemarken naar rechts bewogen en daarmee de nationalistische politicus Martin Nordhal wind onder de vleugels gegeven. Zijn anti-immigratiepraatjes geven ook de ultrarechtse knokploeg Zonen van Denemarken een impuls: met zuuraanvallen maken ze Arabische buurten onveilig en jagen ze onschuldige burgers op.

Daar heeft de negentienjarige Zakaria (Mohammed Ismail Mohammed), die op jonge leeftijd met zijn moeder en jongere broertje vanuit Irak naar Denemarken kwam, grondig genoeg van. In het geheim ontmoet hij ‘broeders’ die uit naam van Allah wraak willen nemen: ze filmen aanvallen op een ultrarechtse organisatie en plegen kleine daden van verzet. Maar dan krijgt Zakaria de opdracht om samen met de oudere Ali (Zaki Youssef) de steeds populairder wordende Nordhal te vermoorden. Weet hij wel wat hij zich daarmee op de hals haalt, en welke gevolgen een aanslag zal hebben voor het leven zijn moeder en broertje?

Debuterend regisseur en scenarist Ulaa Salim (die zelf op jonge leeftijd met zijn familie uit Irak vluchtte) weet op momenten overtuigend een sfeer van algemene paranoia te creëren, waarbij vooral dubbele loyaliteiten een rol spelen. Want of het nu een populistische politicus is of een Iraakse jongen van de straat, allebei moeten ze op een gegeven moment kiezen tussen loyaliteit aan een extremistische groep, of zich inzetten voor een toleranter idee van Denemarken. Dat alleen radicalisering het eindproduct kan zijn van zo’n verhardende samenleving maakt Salim overtuigend duidelijk.

Misschien schuilt daar wel de grootste kracht van Sons of Denmark: die zonen uit de titel zijn zowel de leden van die ultrarechtse knokploeg, als de onder hun capuchons verscholen jongeren van Marokkaanse en Iraakse komaf die in de openingsscène verbaasd naar graffiti met de tekst ‘Rot op!’ en twee afgehakte varkenskoppen staren. Waar Denemarken begint en eindigt, dat is wat er op het spel staat in Salims film.