Red Light

Over vasthouden en loslaten

  • Datum 24-02-2021
  • Auteur Beri Shalmashi
  • Thema Thuiskijken
  • Gerelateerde Films Red Light
  • Regie
    Wouter BouvijnAnke Blondé
    Te zien vanaf
    18-02-2021
    Land
    Nederland, België, 2020
  • Deel dit artikel

Red Light

Drie vrouwen door het lot verbonden, in een schimmige wereld tussen Antwerpen en Amsterdam. Een wereld waarin vrouwen in peeskamertjes worden verhandeld voor duistere praktijken. Zijdelings toont Red Light de kwetsbaarheid van sekswerkers, een beroepsgroep die hier gelukkig waardig wordt geportretteerd. Dit is dan ook zeker geen platte serie over lust waarin vrouwen enkel oogstrelers zijn voor de mannelijke blik.

De Antwerpse politie houdt het bordeel van Sylvia (Carice van Houten) en haar geliefde Ingmar (Geert van Rampelberg) nauwlettend in de gaten. Agenten Evi (Maaike Neuville) en Sam (Koen de Bouw) zijn er druk mee. De een te stoïcijns, hardnekkig vastgeroest in eenzelfde emotie. De ander haar warme, loyale, mannelijke tegenhanger die van binnen langzaamaan breekt door het verdriet om zijn vrouw die thuis fysiek aftakelt. En zo heeft iedereen zijn eigen sores.

Carice van Houten en Halina Reijn (als operazangeres Esther) spelen de hoofdrollen in de door henzelf geïnitieerde serie Red Light, maar ze worden geflankeerd door een indrukwekkend palet aan bijrollen. Dat is overtuigend hedendaags. Opvallend is de casting van de kleinere rollen, omdat daarin heel consistent iets wordt gedaan: bijna alle dokters, psychologen en andere hoogopgeleide bijfiguren worden gespeeld door acteurs van kleur. Dat behoeft niet per se een compliment, maar vraagt wel om reflectie.

Ook omdat het de kijker misschien brengt tot een volgende vraag: wat als een gevierd actrice als de Vlaamse Sachli Gholamalizad niet de psycholoog speelt die je en passant in het leven van Evi voorbij ziet komen, maar als zij juist een hoofdrol kreeg als die agente? Dat gebeurt aan de Nederlandse kant iets meer, en met een gezonde vanzelfsprekendheid – Bilal Wahib als Elarbi, een louche souteneur in Amsterdam; Majd Mardo als de charmante Jeroen, de zakelijk partner van Esthers vader; Nadia Amin (die onderhand een eigen serie verdient) als Yvet, Esthers afgemeten manager.

In Red Light fungeert Yvet als de menselijke muur tussen operazangeres Esther en de buitenwereld, en Esther moet de band met haar dan ook doorbreken om controle over haar leven te krijgen. Halina Reijn won niet voor niets een Gouden Kalf voor deze rol. En met Van Houten als een schitterende, gehavende diamant, laten de twee opkomende mediamagnaten, in de positiefste zin van het woord, zien waar hun productiebedrijf Man Up voor staat: vrouwelijkheid op haar sterkst.

Red Light gaat over de regie over je eigen bestaan. Over hoe je het tij kunt keren door je gevoelens niet langer te onderdrukken. Over vasthouden en loslaten. Over alles verliezen, om uiteindelijk jezelf te bevrijden. Meeslepend en secuur gefilmd, met een duidelijke eigen sfeer in een even spannend als psychologisch verhaal waar je vrijwillig voor binnen wilt blijven.