Promising Young Woman

Haar revolutie begint hier!

Promising Young Woman

Hoeveel mannen zouden een jonge vrouw misbruiken als ze haar aan het eind van de nacht schijnbaar laveloos aantreffen, vraagt Promising Young Woman provocerend. Carey Mulligan speelt Cassie, een vrouw die besluit die mannen te ontmaskeren.

In het post-MeToo tijdperk was het te verwachten dat er meer films met het thema verkrachting de revue zouden passeren. Het zijn er voorlopig nog niet zo veel, en wat er wel kwam was lang niet altijd even smaakvol. Maar Emerald Fennells Promising Young Woman, winnaar van de Oscar voor beste oorspronkelijke scenario, laat het thema echt tot zijn recht komen.

Dat lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo, door de overdaad aan popnummers en de zoete stilering; de film oogt alsof hij in suiker is gedoopt. Toch werkt die vorm: het neemt wat van de zwaarte van het onderwerp weg en brengt er humor voor in de plaats.

Dit is zeker ook te danken aan het indringende acteerwerk van Carey Mulligan als Cassie, die de spanning moeiteloos op- en afbouwt. Cassie heeft een curieuze hobby. Ze laat zich in clubs schijnbaar laveloos door mannen ‘vinden’. Waanneer die ertoe overgaan haar te misbruiken – morgen herinnert ze het zich toch niet – blijkt ze broodnuchter en begint een reprimande die ervoor moet zorgen dat ze dit nooit meer flikken.

Een aanmerking op de film zou kunnen zijn, dat er toch weer gekozen is voor een witte vrouw om zo’n verhaal te vertellen. Terwijl het ook interessant zou zijn om dergelijke onderwerpen wat meer te belichten vanuit een gekleurd perspectief.

Door de heftigheid van het thema en de intensiteit waarmee het naar beeld is vertaald, zal de film voor een deel van het publiek confronterend zijn, maar voor dit thema werkt dat juist goed. Het gedrag van de mannen in de film kan gezien worden als teleurstellend maar het is ook niet echt verbazingwekkend. Een van de dingen die de film goed doet is laten zien wat er gebeurt bij een aanranding of verkrachting. Misschien dat de film daardoor bij kijkers de ogen opent. Soms lijkt Promising Young Woman wat hak op de tak, maar het komt uiteindelijk allemaal samen met een zeer bevredigende klap.

Promising Young Woman is nu te zien op Amazon Prime Video.