• Datum 04-07-2013
  • Gerelateerde Films Mariage à Mendoza
    Edouard Deluc
    01-01-2012
    Argentinië/Frankrijk/Belgïe

Twee Franse broers, een gevoelige hotelemployee en een Argentijnse met een liefde voor Baudelaire: Mariage à Mendoza is een amusante en vertederende roadmovie.

Op het vliegveld van Buenos Aires pikt de douane ze er meteen uit. Marcus is een magere slungel met een zware bril en een gebroken strohoed. Antoine is in smoking, maar zó dronken dat hij nauwelijks op zijn benen kan staan. De Franse broers zijn naar Argentinië gekomen om het huwelijk van een neef in Mendoza te vieren. Gaat dat wel goed? wil de douanier weten. Geen probleem, stelt Marcus hem gerust in een grappige mengelmoes van Frans en Spaans: "Niemand zal horen van ons praten in Argentina."
Antoine is dronken en depressief omdat zijn huwelijk op de klippen is gelopen. Marcus, liedjesschrijver van beroep en een uitbundige kwibus, probeert hem op te vrolijken. Ze hoeven pas over vier dagen in Mendoza te zijn. Eerst kunnen ze dus nog de bloemetjes buitenzetten in Buenos Aires. "Alléz", rijmt Marcus. "Una empanada, una cerveza, una chica: c’est très sympa!"
Maar Antoine presteert het om twee leuke vrouwen in de bar uit te leggen dat hij zich het liefst vandaag nog zou ophangen en een avondje in het bordeel is ook al geen succes. Zelfs de zwaarmoedige hoteleigenaar Gonzalo trekt het zich aan. Hij biedt de broers aan ze te vergezellen naar Mendoza. Hij kent nog wel een paar wijnproeverijen onderweg. Op één van die boerderijen ontmoeten ze hun vierde reisgenoot, Gabriela, die meteen indruk maakt omdat ze zo verleidelijk Baudelaire kan citeren.
De reis langs de Argentijnse wijngaarden roept natuurlijk herinneringen op aan Sideways (Alexander Payne, 2004) en inderdaad; ook deze film van Eduard Deluc is een tragikomische roadmovie over de relatie tussen twee mannen, broers in dit geval. Eigenlijk is het iets té degelijke en te voorspelbare script het enige wat er op Mariage à Mendoza af te dingen valt. De grappen in Mariage à Mendoza zijn geslaagd en zorgen ervoor dat het verhaal van de broers nooit te zwaar op de hand wordt, maar het moment van ontroering komt wel, en uiteraard precies op het juiste moment.
De acteurs, die meeschreven aan het scenario, kregen veel vrijheid en gaven daar mooie acteerprestaties voor terug. Een amusante en aandoenlijke roadmovie, maar de echte verrassingen zitten in het spel van de cast.

Barend de Voogd