Las consecuencias

Een familie als vulkaan

Las consecuencias

In het kalme thrillerdrama Las consecuencias kan een Spaanse familie niet langer zwijgen over het verleden wanneer ze terugkeren naar hun verlaten familiehuis op een vulkanisch eiland.

Een vulkanisch eiland, symbolischer kun je het nauwelijks krijgen. Het magma dat al jaren rommelend wacht om naar boven te komen, om vervolgens te stollen tot gitzwart poreus gesteente. Een eiland dat moeilijk toegankelijk is, somber door niet te stuiten lava die alles als een grauwsluier bedekt.

Hier eindigt (of begint) de reis van vader César, dochter Fabiola en kleindochter Gabi, die in Las consecuencias terugkeren naar hun vervallen familiehuis nadat de man van Fabiola omkwam bij een duikongeluk. Het trauma wordt in elke scène nogal breed uitgemeten, net als het unheimische gevoel dat Fabiola op het eiland overvalt als ze haar vader aantreft terwijl haar tienerdochter onder de douche staat. Is haar angst terecht, of is ze ten prooi gevallen aan paranoia?

De Spaans-Venezolaanse regisseur Claudia Pinto Emperor wisselt in een ietwat geforceerde structuur regelmatig van gezichtspunten om de oorsprong van haar argwaan te ontrafelen. Alleen wij weten op een gegeven moment alles, maar absolute waarheden zijn niet te vinden in de film. Niet voor niets zijn de ramen van het huis open zodat we mee naar binnen kunnen kijken – maar het glas is wel gebroken.

We kijken naar mensen die fouten maken, naar ouders die kinderen liefhebben en willen beschermen terwijl ze onbewust ook pijn veroorzaken. Ook de rollen tussen dochter en moeder zijn omgedraaid. Gabi heeft haar rouwende moeder altijd ontzien om haar niet nog meer van streek te maken. Bijkomend effect is dat ze zich van haar moeder heeft afgesloten. Ook als kind was Fabiola afgeschermd. Als het eiland weer eens onderstroomde of de vulkaan op uitbarsten stond, zeiden haar ouders dat er niets aan de hand was. Nu is ze het zat dat alles instort en zij van niets weet.

Zwijgen kan een middel zijn om anderen te beschermen, om de pijn te vermijden die de waarheid zou kunnen veroorzaken. Dat klinkt alleszins begrijpelijk, maar mensen kunnen geheimen ook in stand houden om hun eigen schuld te verdoezelen, zo maakt Las consecuencias duidelijk. Precies dit grijze gebied betreden we als we de kust van dit eiland bereiken.