LA NOCHE DE LOS GIRASOLES

Het spinnenweb uit elkaar

  • Datum 05-01-2011
  • Auteur
  • Gerelateerde Films LA NOCHE DE LOS GIRASOLES
  • Regie
    Jorge Sánchez-Cabezudo
    Te zien vanaf
    01-01-2006
    Land
    Spanje
  • Deel dit artikel

Een Spaanse thriller waarin de moordzaak bijzaak wordt.

Een inventieve thriller maken is niet gemakkelijk — we hebben elk plot al binnenstebuiten en driekeer overdwars zien langskomen — maar toch is het Jorge Sánchez-Cabezudo gelukt in zijn debuut de nacht van de zonnebloemen. Zes overlappende verhalen introduceren zes verschillende personages nadat op het Spaanse platteland een meisje verkracht en vermoord tussen de zonnebloemen wordt gevonden. De verhalen draaien als het ware om de moord heen: sommige dingen vonden eerder plaats, anderen volgden daarop. Maar vaak is niet meteen duidelijk waar we ons op de tijdslijn bevinden. Door die structuur krijgen de film en de personages vanzelfsprekend iets schematisch maar dat is geen enkel probleem. Sánchez-Cabezudo’s intentie was duidelijk niet om een karakterstudie te maken maar om een spannend origineel verhaal te verfilmen. Niettemin geven Carmelo Gómez, vaak te zien in de films van Julio Medem, en Celso Bugallo als bijna gepensioneerde politieman in alle stilte nog aardig wat diepte aan hun personages.
De moord op een meisje zet een serie gebeurtenissen in gang in een klein dorpje in het westen van Spanje.
We maken kennis met een handelsreiziger die door het gebied reist — hij verkoopt industriële stofzuigers — en die een verkachter blijkt te zijn. Het slachtoffer dat we aan hem zien ontsnappen blijkt in een ander verhaal de vriendin van een geoloog die bij het dorpje een nieuwe grot komt verkennen — een beetje stuntelige metafoor voor wat zich onder het oppervlak bevindt maar ook dat hindert niet. En dan zijn er de twee politiemannen, een jonge lamzak en een oude rot. Buiten het dorp wonen twee oude mannen die al jaren met elkaar overhoop liggen. Langzaam grijpen die verschillende verhaallijnen in elkaar.
Zonder van alles expliciet te maken, trekt de camera rustig eens aan een draadje hier, rustig aan een draadje daar, en langzaam valt het hele doek uit elkaar. De figuur die aan het draadje trekt is de oude politieman die net als Columbo heel vriendelijk maar tegelijk als een pitbull blijft peuren in de verhalen die hij te horen krijgt. En dat alles onder een prachtige blauwe lucht en een voortkabbelde atmosfeer in het dorp. Zo kalm is het er zelfs dat je denkt dat de moord op het meisje buiten beeld geraakt en vergeten zal worden. Ook doordat de film zich steeds weer op andere gebeurtenissen richt. Wat la noche de los girasoles speciaal maakt is dat de moord op het meisje niet de belangrijkste ontwikkeling in deze thriller is. Sánchez-Cabezudo is vooral geïnteresseerd in de effecten van geweld, hoe de ene daad volgt uit de vorige, hoe zaken kunnen escaleren en hoe gekoesterde morele principes ineens worden opgegeven als het zo uitkomt. Pijnlijk hoe een vergissing de levens van al die mensen een heel andere kant op kan sturen.

Ronald Rovers