DocuZone

• Datum 17-11-2010
  • Gerelateerde Films FAMILY
    Phie Ambo, Sami Saif
    01-01-2001
    Denemarken

In Family gaat regisseur Sami Saif op zoek naar zijn Jemenitische vader. Deze man liet 25 jaar geleden zijn gezin in de steek, waarmee hij Sami’s moeder tot alcoholisme en zijn broer tot zelfmoord dreef. Gevolgd door de camera van zijn vriendin Phie Ambo spoort Saif telefonisch zijn ooms en neven op. Terwijl hij zich voorbereidt op een bezoek aan Jemen, krijgen we steeds meer te horen over het familiedrama. De vraag of Sami zijn vader uiteindelijk zal vinden wordt op den duur overschaduwd door de vraag hoe om te gaan met het verlies van zijn oude gezin en de hem in de schoot geworpen nieuwe familie. Dat Family niet zomaar een tot speelfilmlengte opgerekte aflevering is van het populaire tv-programma ‘Spoorloos’, is grotendeels te danken aan Sami Saif zelf. De hoofdpersoon is zeldzaam extrovert en spreekt dingen uit die anderen alleen zouden denken. Hij is bovendien niet alleen het onderwerp van de documentaire maar ook de maker. Daardoor is de camera niet een soort opdringerige voyeur op jacht naar close-ups van hete tranen maar meer een oprechte ooggetuige en ‘biechtspiegel’. Saif jankt en scheldt voor de camera maar geeft cameravrouw Ambo ook een zoen. Ambo geeft op haar beurt blijk van gevoel voor nuance door Saif niet alleen te filmen als hij nerveus kettingrokend achter de telefoon zit, maar ook tijdens onbenullige momenten zoals een circusact-imitatie en ijdele gesprekken over vroegtijdige kaalheid. De keuze voor rustige, bijna statische totaalshots onderstreept de afwezigheid van iedere vorm van effectbejag.
Het is ongetwijfeld die combinatie van eerlijke directheid en gebalanceerde spanning die Family de eerste prijs in de Joris Ivens-competitie van het IDFA 2001 opleverde. Want die intermezzo’s met voortjagende wolken die de film een zogenaamd poëtisch karakter moeten verschaffen zijn volstrekt overbodig. Verhaal en verteller bieden in dit geval meer dan genoeg drama om zonder mooifilmerij te kunnen.

Edo Dijksterhuis