Crazy Days

Het drama buiten was groter

Crazy Days

Hoe repeteer je een opera tijdens een pandemie? Wanneer totaal onzeker is of je het stuk überhaupt kunt opvoeren? Sanne Rovers volgde eind 2020 de repetities van Mozarts La nozze di Figaro bij de Nationale Opera.

Crazy Days heeft onvermijdelijk iets vlaks. Het is een documentaire van iets meer dan een uur over repetities voor La nozze di Figaro bij de Nationale Opera in het najaar van 2020. Het onderwerp is min of meer stilstand. Of: bijna stilstand en hoe toch in beweging te blijven. Want hoe ging dat, met alle restricties en onzekerheden aan het begin van de tweede corona-golf? Toen pas voorzichtig de eerste signalen van werkende vaccins begonnen te komen en we absoluut nog niet waren waar we nu zijn?

Dat betekende veel wachten, wordt al snel duidelijk uit Sanne Rovers’ documentaire. De groep buitenlandse zangers die naar Nederland kwam voor de repetities, arriveerde toen alles nog open was. Maar vervolgens moeten bioscopen, cafés en restaurants dicht en trokken mensen zich terug in hun huizen. Daar zitten ze dan. En het grootste probleem: tijdens een deel van de repetities is überhaupt niet duidelijk of er straks kan worden opgetreden.

Je kunt denken, nou poeh poeh, was dat de hardst getroffen sector vorig jaar? Maar dan mis je het punt. Het filmen van wachtende mensen die zich zorgen maken over de toekomst levert natuurlijk niet de spannendste beelden op. Dat hoeft ook niet. Crazy Days is een vorm van geschiedschrijving, een getuigenis voor later, misschien zelfs iets om van te leren. En het is meer. Zoals orkestleider Riccardo Minassi ergens aan het begin van de film tegen zijn musici zegt: blijf de droom vasthouden, blijf voor je zien dat we iets schitterends gaan maken. De ontmoedigende realiteit drong zich aan alle kanten op en bleef zogezegd aan de stoelpoten van de voorstelling zagen. Dan is het een kunst op zich om in de droom te blijven geloven. En toch sijpelt de wanhoop door. Die voel je ook als kijker en het is goed dat Crazy Days ook die vastlegt.

Crazy Days is vanaf 7 oktober te zien op via picl.nl.