AMER

Hallucinerende trip over lust, angst en geweld

  • Datum 28-04-2011
  • Auteur
  • Gerelateerde Films Amer
  • Regie
    Hélène Cattet, Bruno Forzani
    Te zien vanaf
    01-01-2009
    Land
    België/Frankrijk
  • Deel dit artikel

Verbeelding aan de macht in een brutaal gestileerde verkenning van lust, angst en geweld. Kruip in het hoofd van een meisje op weg naar volwassenheid.

Een vrouw keert terug naar de plaats waar ze haar jeugd heeft doorgebracht, een oude villa vol geheimen en gefantaseerde dreigingen. Zodra ze in de taxi stapt, slaat haar verbeelding al op hol door de aanblik van de leren handschoen van de chauffeur. Het is warm, een ventilator blaast haar jurkje omhoog en ze worstelt om het raampje te openen. De veiligheidsgordel spant tussen haar borsten, de naden van haar jurk springen los maar op het moment dat de stof van haar lichaam scheurt, komt ze met een schok bij zinnen.
Deze scène — vermoedelijk een van de meest sensuele taxiritjes ooit gefilmd — is typerend voor de vele hallucinerende momenten in dit experimenteel getinte universum van het duo Hélène Cattet en Bruno Forzani. Eerder maakten ze enkele korte films. Het al meermalen bekroonde amer is hun eerste lange film. Vorig jaar was deze Belgisch-Franse productie een opvallende verschijning op het Imagine festival.

Scheermes
amer toont drie emotioneel geladen episoden uit het leven van Ana, die als kind haar ouders ziet vrijen op dezelfde dag dat haar grootvader sterft. Alles is plotseling geheimzinnig, lust en dreiging raken in haar verbeelding verknoopt. In de tweede, meest realistische episode is Ana een verveeld kijkende tiener die tijdens een wandeling met haar strenge moeder de aantrekkingskracht van haar lichaam op mannen en jongens ontdekt. Eenmaal volwassen wordt ze weer overrompeld door obsessieve fantasieën die ten slotte leiden naar een toch nog onverwacht gruwelijke ontknoping waarin een scheermes een belangrijke rol speelt.
Een verhaal in de gebruikelijke zin is er nauwelijks. De soms jachtig voorbijflitsende, dan weer landerig broeiende indrukken lijken vooral bedoeld als visualisering van wat er zich in het hoofd van Ana afspeelt. Beklemmende beeldpoëzie waarin fragmenten voorkomen die geheel uit extreme close-ups van ogen bestaan.
Wie alles precies wil duiden, zal er een stevige dobber aan hebben en je kan je afvragen of Cattet en Forzani het idee niet wat te veel hebben opgerekt. Maar toch, wie bereid is zich over te geven beleeft met amer een unieke en virtuoos gefotografeerde trip.
Daarnaast brengen de makers met hun extreme stilering een ode aan het door hen zeer bewonderde genre van de Italiaanse giallo, de pulpthrillers uit de jaren zeventig met veel horror en erotiek van onder andere Dario Argento. black swan wordt wel genoemd als een andere hedendaagse film met giallo-invloeden.
Een parodie of satire is amer zeker niet, daarmee onderscheidt dit experiment zich van die andere genre-oefening deze maand, hobo with a shotgun. Je kan zelfs vermoeden dat de barokke vorm een serieuze poging is om de meer duistere en moeilijk grijpbare kanten van ontluikende seksualiteit op een puur visuele manier uit te drukken. En zo niet, dan is het in ieder geval nog een fascinerende fantasie waarin suggestie prioriteit heeft en een brutale beeldtaal de ruimte krijgt.

Leo Bankersen