• Gerelateerde Films A Wake
    Scott Boswell
    08-12-2022
    Verenigde Staten, 2019

A Wake

A Wake tracht taboes rondom homoseksualiteit in christelijke gemeenschappen te doorbreken, maar leidt zwaar onder een laag budget en een onervaren regisseur.

A Wake richt zich op de onderlinge verhoudingen van de leden van een kleine, christelijke gemeenschap. Centraal staat de door een overdosis overleden Mitchell, die een tweelingbroer nalaat. Terwijl de familieleden zich voorbereiden op de wake blijkt de aanleiding voor Mitchells zelfmoord complexer dan gedacht.

Het is een opzet die doet denken aan hitserie 13 Reasons Why (2017-20), waarin de redenen achter de tragische dood van een tiener stapsgewijs door zijn rouwende nabestaanden worden uiteengezet. Via flashbacks leren we de personages beter kennen en komt de waarheid geleidelijk aan het licht. Hoewel regisseur en scenarioschrijver Scott Boswell beheersing toont door Mitchells geheimen mondjesmaat te openbaren, biedt de film weinig verrassende inzichten over zijn verborgen homoseksualiteit. De meeste personages zijn karikaturen, onder wie een clichématig autistisch zusje en een stel doortrapte pestkoppen.

Een zijspoor, waarin Mitchells tweelingbroer Mason (gespeeld door voormalig popster Noah Urrea, die beide broers vertolkt) via een medium en een Ouija-bord contact probeert te krijgen met zijn overleden broer, valt wat uit de toon. Die bovennatuurlijke zoektocht contrasteert prettig met het passieve vertrouwen dat Mitchells ouders hebben in hun geloof, maar voelt toch wat ongepast in een drama over zelfmoord en seksuele identiteit.

Kitscherig
Personages worden bij naam aangekondigd met vette witte letters in beeld, een overbodig en geforceerd visueel detail. Hoewel het met name de jongere castleden niet aan charme ontbreekt, is het gebrek aan ervaring zichtbaar in hun spel. De dialogen zijn nog van een acceptabel niveau, maar scènes met emotioneel gewicht of actie overtuigen niet. Voorbeeld is een scène waarin de rouwende broer Mason door twee pestkoppen in slowmotion in elkaar wordt geslagen, terwijl harde muziek uit Masons oordopjes op de soundtrack klinkt. De scène is waarschijnlijk tragisch bedoeld, maar werkt vooral op de lachspieren.

Wellicht dat de personages uit A Wake beter tot hun recht waren gekomen in een webserie voor een jongere doelgroep. De film probeert een ernstig verhaal te vertellen over een christelijk stadje dat wordt opgeschud door een zelfmoord, maar ontspoort door haar eigen ambitie en een onervaren regisseur. Een concept dat in de juiste handen had kunnen werken als indie-drama over rouw, krijgt door z’n onevenwichtige vorm en ondermaats acteren meer de contouren van een soap.