• Datum 23-10-2014
  • Gerelateerde Films 3 coeurs
    Benoît Jacquot
    01-01-2014
    Frankrijk

Na het internationale succes van Les adieux à la reine keert Benoît Jacquot terug in het heden voor 3 Coeurs, waarin hij een melodrama vertelt alsof het een thriller is. Met weinig succes.

Wat is een grotere filmzonde: dat iets wat je al ziet in woord nog eens wordt herhaald? Of dat in woord wordt tegengesproken wat je in beeld ziet? 3 Coeurs doet het allebei, in een overbodige voice-over van een alwetende verteller die pas halverwege de film plotseling wordt geïntroduceerd.
Dan zijn we al ruim op weg in het verhaal van die drie harten uit de titel. Te weten: het fysiek zwakke hart van belastinginspecteur Marc (Benoît Poelvoorde) en de emotioneel kwetsbare harten van zussen Sylvie (Charlotte Gainsbourg) en Sophie (Chiara Mas­tro­­ianni). Door een reeks verwikkelingen die de eerste helft van de film beslaan, vol met de Grootse Toevalligheden die het melodrama kenmerken, raakt Marc halsoverkop verliefd op Sylvie, maar trouwt hij als zij naar Amerika is vertrokken uiteindelijk met haar zus, zonder te weten dat ze de zus van zijn Grote Liefde is. Pas op de dag dat Marc en Sophie gaan trouwen, ziet hij Sylvie weer, en zij hem.
Regisseur Benoît Jacquot vermengt de plotverwikkelingen van het (vrouwelijke) melodrama met de stilistische kenmerken van een (mannelijke) thriller. In theorie een interessant experiment, dat echter niet gelukkig uitpakt. De ingrepen van het toeval die onontbeerlijk zijn voor het melodrama, doen juist afbreuk aan het realisme dat een thriller nodig heeft om zijn spanning op te bouwen. En omgekeerd leidt de stilering van de thriller, met zijn strakke shots en dreigende muziek, af van de Grootse Emoties die de personages doormaken. En dan zadelt Jacquot de kijker ook nog eens op met stoplappen die al dat toeval geloofwaardig moeten houden.
Bijvoorbeeld dat Sophie tegen haar zus zegt dat ze geen foto van haar aanstaande man kan mailen, want "ik maak niet graag foto’s". Aan het prachtig ingetogen spel van de drie acteurs ligt het niet, noch aan Cathe­rine Deneuve (ook in het echt Mastroianni’s moeder) in een bijrol als de moeder van de zussen. Maar de melo-thriller kan als mashup-genre worden afgeschreven.

Joost Broeren