Zomerspecial Filmacademie Lichting 2013: Andrea Mullerova
Observeren, investeren en zelfspot
Als vijfde in de NFA-zomerserie vertelt Andrea Mulllerova over haar documentaire Savannah en haar moeder, die inzoomt op de relatie tussen een puberdochter en haar gehandicapte moeder. Mullerova: ‘Ik wil heel dicht bij mijn personages komen.’
Voordat je ging draaien heb je anderhalf jaar lang tijd met je personages doorgebracht. Waarom? Ik wil ze goed leren kennen en hun situatie volledig begrijpen. Anders doe ik mezelf en de film tekort. Ik stel me heel bescheiden op. Ik observeer en luister en zal niet snel oordelen of mijn mening laten horen. Tijdens de opnames moeten ze helemaal zichzelf durven zijn en vrij hun gang gaan. De ruzie van Savannah en haar moeder over het kamer-opruimen bijvoorbeeld, die heb ik al veel vaker meegemaakt. Ik was dus blij dat die opnieuw ontstond tijdens de draaiperiode.
Hoe bewaak je de balans tussen het vertrouwen waarborgen en voorkomen dat je te betrokken raakt? Door duidelijke afspraken te maken en aan te voelen wanneer we moesten stoppen. Het was best lastig in het begin. We zijn met ze op vakantie geweest en deden daar een testdraaidag. Savannah brak haar pols en wilde dat ik haar naar de eerste hulp bracht, terwijl wij wilden filmen dat ze op de ambulance moest wachten. Uiteindelijk heb ik haar toch gebracht en hadden we niks, omdat we in het ziekenhuis niet mochten draaien. Ik zat in een rare positie omdat ze me moesten vertrouwen en ik moeilijk kon zeggen: ‘doe alsof ik er niet ben’, terwijl ze zoveel pijn had, maar ik ook met mijn film bezig was.
Waar ben je over vijf jaar? Ik wil een documentaire maken — of als het niet anders kan: een korte fictiefilm — over de liefde, met een hoofdpersoon die genoeg zelfspot bezit om de boel te relativeren. Juist als het gaat om een pijnlijke break-up. Tot nu toe toonde ik steeds de verhalen van mijn personages, maar over dit onderwerp wil ik zelf iets kwijt. Ik moet dus iemand zoeken die hetzelfde doormaakt als ik én erover wil vertellen. Daarvoor moet ik iemand vinden die van twee mensen tegelijk houdt. Je wordt daar snel op afgerekend, maar als je zelf in zo’n situatie zit, voelt het anders. Dat zou nog best een prestatie zijn, om zo close bij iemand te komen.
Laura van Zuylen
Een aantal van de bachelor-eindexamenfilms is te zien op het komende Nederlands Film Festival.