Zo maak je een film zonder budget en met Pierre Bokma

De Blauwe Maagd op tournee langs filmhuizen

De Blauwe Maagd

Geen ervaring, geen budget, geen bezwaar. De korte film De Blauwe Maagd is gemaakt puur op de ondernemende kracht van regisseur, scenarist en producenten. En ze wisten ook nog eens topacteur Pierre Bokma te strikken voor de hoofdrol.

Het oorspronkelijke plan was eenvoudig en bescheiden. “Regisseur Tim Klok en ik hadden een inhoudelijke klik en we wilden samen films maken, om te beginnen iets kleins”, vertelt scenarist Joeri Pruys. “Tien minuten, één locatie, een beperkt aantal personages. Maar dat liep al snel behoorlijk uit de klauw. De ambities werden steeds hoger en groter. We hadden dus meer geld nodig. Maar tijdens een rondgang langs de fondsen bleek al gauw dat ons plan niet past bij hun criteria.”

Dat plan was het script voor De Blauwe Maagd, een verhaal dat zich afspeelt in het Zuid-Frankrijk van de jaren zestig. Een mooie vrouw wordt gekidnapt en haar rijke echtgenoot probeert haar terug te kopen maar raakt verstrikt in een eeuwenoud dispuut dat op middeleeuwse wijze wordt uitgevochten aan de voet van de Mont Ventoux. “Het is een historisch drama met fantasy-elementen, speelt zich af op een niet-Nederlandse locatie en is met 34 minuten eerder lang dan kort”, somt Pruys de eigenschappen op die niet pasten in de fondskaders. “Al snel besloten we het maar zelf te doen.”

Als producent werd VandePunt Filmproducties aangetrokken, dat voorheen commercials en bedrijfsfilms maakte. De crowdfunding die werd opgezet mikte op €15.000 maar haalde ruim €22.000 op, volgens de makers “de meest succesvolle crowdfunding voor een korte film tot dan toe”. Het productiebudget, dat uiteindelijk €45.000 bedroeg, werd aangevuld met allerhande sponsordeals. Pruys: “Een Nederlandse bakker is drie keer heen en weer gereden om ons van brood te voorzien. En de 52 leden van de cast en crew konden gratis overnachten in een vakantiepark.”

Onmisbaar was de steun van de gemeente en lokale bevolking. “We wilden een fictieve wereld creëren en daarvoor moesten best wat aanpassingen worden gemaakt in het dorp. Zo moesten alle regenpijpen weg en draaiden we alle straatlantaarns uit. Het centrale plein stortten we bovendien vol zand. Eind vorig jaar hebben we film laten zien in het gemeentehuis bij wijze van bedankje. Toen konden ook de bewoners die als figuranten hebben meegedaan zichzelf op film zien.”

Die amateuracteurs stonden naast niemand minder dan Pierre Bokma en tv-actrice Sytske van der Ster (Flikken Maastricht, De Co-assistent, Heer en Meester). “We hebben Pierre in een vroeg stadium benaderd, hij leek ons de beste voor de hoofdrol”, vertelt Pruys. “Hij was meteen enthousiast omdat het iets heel anders was. Uiteindelijk hebben we de draaiperiode rond zijn drukke agenda gepland. Sytske bleek een vriend van vrienden te zijn en ook avontuurlijk ingesteld wat betreft het accepteren van nieuwe rollen. En dan hadden we nog de Franse actrice Tatiana Chiline [uit To the Wonder van Terence Malick, ED], die we via ons netwerk konden benaderen.”

Net zo min als reguliere financiering hebben de makers van De Blauwe Maagd een distributienetwerk. Ze hebben hun film al ingezonden voor twintig festivals en hebben in ieder geval een uitnodiging op zak voor het Midwest Action Fest in de Verenigde Staten. “Maar we willen natuurlijk liefst een zo groot mogelijk Nederlands publiek bereiken. Daarom zijn we een filmhuistour begonnen. De Blauwe Maagd wordt vertoond in combinatie met een twintig minuten durende ‘making of’ en een nagesprek. We hebben inmiddels afspraken voor theaters in zes steden maar de kans is groot dat we eindigen met vijftien locaties. De vertoningsplekken houden we bij op onze Facebook-pagina.”

Plannen voor een volgende productie zijn er ook al, zij het in embryonaal stadium. Dit keer een speelfilm. “Maar weer buiten de gebaande paden. Het geeft veel vrijheid als je je niets hoeft aan te trekken van de mening van fondsen of instellingen.”