Zakmes + google + ramp = film in 48 dagen

  • Datum 22-08-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Het 48 hour Film Project bestaat sinds 2001. Dit jaar maken in ruim 120 steden 60.000 filmfanaten binnen twee dagen een korte film. Maar nu is er de overtreffende trap: met minimale middelen een speelfilm maken in 48 dagen. Utrecht heeft de primeur. Tijdens het Nederlands Filmfestival gaat het Gesamtkunstwerk van acht makers in première.

Uren worden dagen maar het principe blijft hetzelfde: door lootjes te trekken worden de drie hoofdelementen in de film bepaald. In dit geval: een Zwitsers zakmes (de prop), de zinsnede ‘eerst even googlen’ (de dialoog) en een ramp (de handeling). Wat wel anders is, is dat de makers niet allemaal apart een korte film schieten, maar dat vier teams bestaande uit een regisseur en een scriptschrijver samen één speelfilm maken. ‘Er is nu een verhaal ontstaan over een praatgroep van allemaal mensen die een ongeluk hebben meegemaakt; zo brengen we de afzonderlijke ideeën bij elkaar’, vertelt producent Richard Schut van 48 Days Film Project.

‘We moeten nog een beetje wennen aan de tijdspanne’, geeft Schut toe. ‘Met 48 uur ben je continu aan het haasten, dat is te bevatten. Nu is het de uitdaging om scherp te blijven.’ Keiharde deadlines zijn daarbij een beproefd middel. Schut zorgt ervoor dat ze gehaald worden en het publiek kan via Facebook de voortgang bijhouden. ‘Zo’n eerste weekend draait eigenlijk vooral om teambuilding. Maar in je tweede weekend moet er al een schets van een script liggen. En op 23 augustus gaan we draaien. Vanaf 14 september hebben we dan nog twaalf dagen voor montage.’ De première vindt plaats op 26 september in Rembrandt.

De deelnemende filmmakers hebben eerder gehakt met dit bijltje. Alle duo’s hebben wel eens een aflevering van 48 Hour Film gewonnen. Het doe-het-zelf-fenomeen, dat in 2001 door de Amerikaanse regisseur Mark Ruppert werd bedacht, heeft in Nederland edities in onder andere Rotterdam, Nijmegen en Amsterdam. In Utrecht werkt 48 Hour Film Project al sinds 2007 samen met het Nederlands Filmfestival, waar het ook dit jaar weer zal plaatsvinden van 27 tot en met 29 september. De winnaars van de lokale kortfilmcompetities worden vertoond op het filmfestival van Cannes.

Het 48 Days Film Project valt in de categorie low budget, zo niet no budget. ‘Passie is onze brandstof’, stelt Schut. ‘De 4800 euro die we via crowd funding bij elkaar proberen te krijgen en waarvan de helft al binnen is, is bedoeld voor materiaalkosten. Iedereen doet mee op vrijwillige basis. En we worden in natura gesponsord door lokale middenstanders, zoals de broodjeszaak.’

Afhankelijk van het resultaat wil het NFF het project tot vast festivalonderdeel uitbouwen. Schut: ‘Ik kan me voorstellen dat dit idee wereldwijd wordt opgepikt. Stiekem hopen we natuurlijk op een internationale competitie.’

Edo Dijksterhuis