Wereldpremière The Lost in Haagse elektriciteitscentrale

Flarden van een anti-autoritaire, decadentie verheerlijkende film die langs de Nazi-censuur wist te glippen, kwamen in handen van kunstenaar Reynold Reynolds. Hij voegde het zijne toe aan het jaren dertig drama. Het resulterende The Lost gaat op 7 september in wereldpremière in de E.On elektriciteitsfabriek in centrum Den Haag.
Het is de eerste keer dat de uit 1906 stammende industriële hal — ruim 2500 vierkante meter in oppervlak en 35 meter hoog — toegankelijk is voor publiek. Maar The Lost vraagt ook wel om een dergelijk onorthodoxe vertoningsplek. Het is meer een ruimtelijke installatie dan platte projectie. Naast diverse videoschermen bestaat The Lost uit een salon met historisch materiaal zoals props, story boards en originele camera’s.
The Lost is — zo vertelt Reynolds in een trailer — gebaseerd op een film van een anonieme maker, actief in het Duitsland van de jaren dertig. Hij wilde met Die Verlorenen een portret neerzetten van een bevriende kunstenaarsgroep die er losbandig op los leeft in een cabaret, dat het eigendom is van een Dracula-achtige figuur. Totaal ‘entartet’ natuurlijk, in Nazi-termen. Maar in plaats van zich te schikken naar de wensen van de censor draaide de regisseur een subversieve vampierfilm in elkaar. Die raakte verloren totdat Reynolds hem terugvond in een vergeten krat ergens in Siberië.
Apocrief of niet, het is een mooi verhaal. The Lost is Reynolds’ vervolmaking van het nooit afgemaakte en deels verwoeste Die Verlorenen. Meer dan een al dan niet kunstmatige restauratieklus is het kunstproject een onderzoek naar een marginaal deel van de filmindustrie aan het einde van de Weimar-republiek. De premièrevertoning van The Lost wordt muzikaal omlijst door Nieuw Amsterdams Peil. Het in 20ste eeuwse muziek gespecialiseerde ensemble brengt Der Wind ten gehore, van de door de Nazi’s verketterde componist Franz Schreker.
Edo Dijksterhuis
The Lost vormt de aftrap voor een maandlang programma rondom kunst en cultuur in het Volkspaleis.