Weer nieuwe distributeur op Nederlandse markt

Corn Island
Nederland heeft er weer een distributeur bij: MOOOV. Het Belgisch-Nederlandse initiatief is na Full Colour en Periscope Film de derde nieuwkomer in amper twee maanden. De niche waarop gericht wordt: kleinere, artistieke films van niet-westerse oorsprong. MOOOV wil vier à vijf titels per jaar in roulatie brengen.
De nieuwe distributeur komt voort uit het MOOOV Filmfestival in het Belgische Turnhout, dat al ruim twintig jaar wereldcinema brengt en vorig jaar goed was voor 100.000 bezoekers. Als eigenaar van filmtheater Cinecitta in Tilburg nam Bert Goessen altijd een deel van het ongeveer zeventig titels tellende programma over. Sinds zijn vertrek bij Cinecitta zit hij in de programmacommissie van het festival. MOOOV-directeur Marc Boonen vroeg hem de Nederlandse distributiepoot voor zijn rekening te nemen. ‘Het bleek voordeliger de rechten voor de Benelux te kopen en films zelf te distribueren dan films voor eenmalige vertoning te huren’, vertelt Goessen. ‘Het uitgangspunt voor distributie is dus altijd vertoning op het festival.’
Het soort films dat MOOOV wil gaan uitbrengen beschrijft Goessen als ‘juweeltjes die te risicovol zijn voor commerciële distributeurs’. De eerste titel die vanaf 12 november onder MOOOV-vlag in de bioscoop komt, Corn Island, is een goed voorbeeld. Het Georgische drama over een oude man en zijn kleindochter die maïs besluiten te verbouwen op een tijdelijk eiland in de rivier, is wat je noemt een auteursfilm. ‘Hij heeft op zestig festivals gedraaid en 31 prijzen gewonnen. Maar het is geen makkelijke film. We brengen hem nu uit in twaalf prints en zijn nog in gesprek met drie theaters.’
Na Corn Island brengt MOOOV volgend jaar ook nog de Israëlische film Next to Her uit en het Pakistaanse Dukhtar. De landen van herkomst zijn indicatief voor het aanbod van de nieuwe distributeur: vooral niet-westers. Goessen denkt maximaal 4 à 5 titels per jaar uit te brengen. ‘Wij zijn niet een echt commerciële distributeur met een overhead en een kantoor dat we draaiend moeten houden, dus we kunnen scherp kiezen. We hoeven niet per se tien titels per jaar uit te brengen.’
Edo Dijksterhuis