Webfilm: Vine-filmers, de eerste generatie

Micromovies van zes seconden, opgenomen zonder te monteren. Dat is het concept van een nieuwe app van Twitter. Het levert, naast de vertrouwde inkijkjes in het leven van alledag, ook pogingen tot filmkunst op. Zolang het maar leuk blijft.
"Te koop: Babyschoentjes. Nooit gedragen." Het verhaal dat toch al het kortste ter wereld is, is in vertaling nog een woord korter. Ernest Hemingway had de efficiëntie van het Nederlands zeker toegejuichd: hoe beknopter, hoe beter, zo luidde zijn motto.
Op sociale media zijn we allemaal Hemingways. Sinds kort past Twitter, de webtamtam voor berichten van 140 tekens, de korter-dan-kort-formule ook toe op bewegend beeld. Met de app Vine kunnen film(loop)s van maximaal zes seconden (!) worden gemaakt, zonder te monteren. En ja, zulke ultrakortjes mogen best tot de cinema gerekend worden. Dat betoogde A.D. Jameson onlangs op Indiewire. Hij rekt de definitie zo ver op, dat alles wat maar met ‘moving pictures’ te maken heeft eronder kan vallen. Dus ook geanimeerde plaatjes (‘animated gifs’). Dus ook Vines.
Maar of deze micromovies daarmee esthetisch en artistiek interessant zijn? Al rondsurfend kom je tot de conclusie dat veel Viners het kwettercircus en de zelfverheerlijking van het reguliere Twitter niet ontstijgen. Maar er zijn ook uitzonderingen. De melige sketches van Adam Goldberg (8.200 volgers), een bekende viralfilmer, bevatten briljante vondsten. Hij laat een spookachtig licht over een ouderwetse huistelefoon kruipen, kijkt in de spiegel en ziet zichzelf als Marilyn Monroe (bebaard en mét pruik) of noemt zich, met veel blingbling, ’the Jerry Lewis of Vine.’
Goldberg steekt slim de draak met Hitchcock, horrorcliché’s en de pretentieuze glitter en glamour van Hollywood. Komiek Steve Agee (86.000 volgers) en de actrices Felicia Day (2,1 miljoen volgers) en Kat Dennings (460.000 volgers) willen ook graag gevat grappig zijn, maar missen Goldbergs doordachtheid. Zoals filmmaker Kevin Smith (Clerks, Jay and Silent Bob Strike Back, 2,4 miljoen volgers) blijft hangen in het kleffe gelebber van zijn honden (en andere duffe inkijkjes in zijn leven van alledag).
Het Tribeca Film Festival, altijd hongerig naar vernieuwing, ziet zoveel potentie dat het vast een Vine-competitie organiseerde. De winnaars onderstrepen Hemingways gelijk: zes seconden zijn ruim voldoende voor een verhaal. Matt Swinsky (311 volgers) komt tot de essentie van horror: de sluiptocht van de gemaskerde maniak, het mes op de keel en rondspuitend bloed. KevyPizza (122 volgers) zet handbeschilderde Paaseieren voor een speelgoedsoldaatje. We herkennen het vuurpeloton, uit de oorlogsfilm.
Khoa (6.000 volgers) wist zijn nominatie niet te verzilveren, maar zijn knip-en-plak animaties behoren tot het beste op Vine. Laagdrempelig, speels, opwekkend. Uit A4’tjes gevouwde poppetjes doen allerlei trucjes. Hun dans met Khoa’s vinger eindigt in een verpletterende handslag. Ook verfilmt Khoa zijn route naar Vine. Hij heeft de app-icoontjes geknutseld van ouderwets papier, dat door tablets naar de achtergrond wordt gedrongen: een ironische en tegelijk nostalgische hommage.
Een oude bekende heeft afgelopen week zijn debuut gemaakt op Vine: David Lynch. In zijn clip wordt een man in slow motion geraakt door de bliksem. De titel Another Mystery verraadt dat we het echte verhaal, net als bij Hemingway, met onze eigen fantasie mogen invullen. Daarin schuilt de grootste charme van ultrakorte Vines.
Niels Bakker