Webfilm: Vechten voor een verloren zaak

  • Datum 30-10-2014
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Het is ironisch, tragisch zelfs dat Out of Print, een op 35mm geschoten film over het belang van filmconservering en revival cinemas, enkel is te zien als webfilm, gratis op Vimeo. Wat is er mis gegaan?

Veel, aldus Julia Marchese, de regisseur van Out of Print, die op haar blog uitgebreid verhaal haalt over de sisser waarop haar film is uitgelopen. Daarover later meer. Het is namelijk belangrijk om eerst te weten waaruit Marchese’s passieproject is voortgekomen.

De documentaire Out of Print is een onvolprezen lofzang op alles wat cinefilie is, en in het bijzonder een eerbetoon aan de plek waar Marchese werkte: The New Beverly Cinema, een revival cinema pur-sang. In 1978 opende het haar deuren. Voorheen een filmhuis voor pornografische films, maar nu een veilig haven voor film. Opgericht door Sherman Torgan met als doel het vertonen van oude films aan een liefhebbend publiek, wist The New Beverly Cinema al snel een grote cult aan bezoekers tot zich te trekken. Logisch, want de programmering mag er wezen: interessante double bills sieren tot op de dag van vandaag nog de briljante maandkalanders waarop de eclectische programmering te zien valt. Grappig detail: ze maken de kalenders nog steeds op dezelfde manier als in 1978. Het lijkt alsof niets hoeft te veranderen in dit theater.

Marchese neemt ongeveer 50 minuten de tijd om dit feit vast te stellen. Die minuten vult ze vooral op met talking heads van grote filmmakers zoals Joe Dante (Gremlins), Kevin Smith (Clerks) en Edgar Wright (Shaun of the Dead), die allemaal te gast zijn geweest in het filmtheater als programmeur. Flinke namen, maar het duurt te lang allemaal. Het blijkt daardoor maar al te goed wat voor een passieproject Out of Print is; Kill your darlings komt er bij Marchese niet in.

Dat brengt ons bij de tweede helft van Out of Print, waarin Marchese een vurig betoog geeft voor het in stand houden van de essentie van dit bijzondere theater: 35mm film. Toen digitalisering haar intrede in de filmindustrie deed, kregen alle Amerikaanse filmtheaters een brief op de mat waarin stond dat zij hun 35mm projectors moesten wegdoen om er DCP (Digital Cinema Package) projectors voor in de plek te zetten. Dit staat haaks op alles waar The New Beverly voor staat en Marchese laat het er dan ook niet bij zitten. Niks Side by Side, deze film is een pleidooi voor 35mm en een aanklacht tegen verandering.

Het streven was om haar op 35mm geschoten manifest te vertonen in het theater waar het letterlijk allemaal om draait, maar tragisch genoeg liep het anders. Toen oprichter van The New Bev, Sherman Torgan, in 2007 plots stierf leek het te zijn gedaan met het theater. Totdat Quentin Tarantino bijsprong. Hij kocht het theater van de verhuurder die er een fastfood tent in wilde zetten. De bal leek voor iedereen weer te rollen. Er draaide weer films en Marchese kreeg zelfs een positie als manager.

Het ingrijpen van Tarantino heeft echter ook zo zijn nadelen, aldus Marchese, die nu niet eens meer werkzaam is in het theater. Het namens hem opererende management voerde strikte regels in met betrekking tot communicatie op sociale netwerken, installeerde camera’s door het hele theater en negeerde vrijwel alle mails die Marchese hen stuurde.

Zo zijn we weer terug bij af. Een film met onmiskenbare passie (iets te veel passie zelfs) voor 35mm en The New Bev staat op Vimeo. Gratis voor ons allen om te bekijken op elk device mogelijk. Ironisch en tragisch, zeker gezien Out of Print’s openingswoorden: "if you’re okay with watching a movie on your phone, than stop watching this movie now."

Hugo Emmerzael