Webfilm: Upload TV

  • Datum 12-04-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Cinemates-parodie op gangsterfilm

De eerste aflevering van deze televisie-spin off van Upload Cinema beloofde weinig goeds. Waarom durft de publieke omroep ook de webfilm-liefhebber niet serieus te nemen?

Na de bioscoop volgt nu de televisie. Met Upload TV lanceerde de VPRO vorige week een spin off van het evenement dat webvideo’s op het witte doek brengt. Upload Cinema is uitgegroeid tot een fenomeen, met maandelijkse vertoningen in zeven steden, maar de televisie-editie lijkt dat niet te gaan evenaren. Een goede trendwatcher maakt nog geen goede presentator: Dagan Cohen, Uploads creatieve brein, mist camera-uitstraling en blinkt niet uit in strak taalgebruik. Hij mag een bron van kennis zijn over film op het web, dat kwam in de eerste aflevering nauwelijks uit de verf.

Het laatste is deels een probleem van de publieke omroep, waar informatie het tegenwoordig aflegt tegen entertainment. Het mag vooral niet te moeilijk worden. Gevolg: wie hoopt op een gids door de beeldenstorm die YouTube heet, komt bedrogen uit. Antwoord op de vraag waarom die ene video nu zo interessant, grensverleggend of typerend is, ho maar. En de vertoonde fragmenten werden afgeraffeld, waardoor je zelf ook geen goede indruk kon krijgen.

Meer dan een showcase van het ‘beste op het web’, is Upload TV opgezet als talkshow. De ronde-tafel-gesprekjes blijven alleen steken in leeghoofdig gebabbel. Cohen en zijn via internet geworven sidekick Gwen Pol zijn vergeten hun huiswerk te doen, en stellen de verkeerde vragen op het verkeerde moment. "Hoeveel afleveringen maak je per week", wilde Cohen weten van Salaheddine Benchikhi. En dat op een moment dat deze eindelijk op dreef raakte, over het nut van een YouTube-kanaal voor Marokkaanse jongeren ("de publieke omroep bedient hen niet").

Wel geslaagd was een reportage-op-locatie, met de naar de spierbundel uit Suske & Wiske vernoemde Jerome Fisherman, die zich voor zijn video’s met twee vingers opdrukt. Saillant nieuwtje: Google betaalt hem voor zijn YouTube-kanaal, inmiddels door 5 miljoen mensen bekeken. Ook succesvol zijn de Cinemates (10 miljoen views), twee Groningse middelbare scholieren die, in navolging van Amerikaan Freddie Wong, Hollywoodfilms na-apen én op de hak nemen. Jammer alleen dat we het weer met flitsen moesten doen, uit hun filmpjes vol onderbroekenlol.

En hoe veranderen webvideo’s de televisie? Op die vraag, waarmee de uitzending opende, moest het antwoord schuldig blijven. Als tv-makers inderdaad bang zijn het af te leggen tegen het distributieplatform waar iedereen voor omroepbaas speelt, moeten ze vooral zo doorgaan. Benieuwd of aflevering twee, vanavond, de valse start nog kan ombuigen.

Niels Bakker