Webfilm: The Guilt
Op het web is iedereen filmmaker. Maar in internetcompetities zijn het vaak aspirant-profs die met de eer strijken, geen amateurs. David Victori, winnaar van het eerste YouTube Your Film Festival, was al gespot door Variety. Dat blijkt overigens geen garantie voor zijn wat schematische wraakfilm.
Groot, groter, grootst. Cannes, Venetië, Rotterdam, ze kunnen niet zonder glitter en glamour, en datzelfde lijkt nu ook het streven van hun tegenvoeters op internet. Het eerste YouTube Your Film Festival, dat afgelopen week in Venetië is afgesloten, ademt spierballen en testosteron. Een prijzengeld van 500.000 dollar. De kapitaalkrachtige sponsor Emirates Airline (hoe bizar, we hebben het toch over cinema!). Een finale in het warme bad van Venetië. Een sterrenjury met Ridley Scott en Michael Fassbinder. En maar liefst 15.000 ingestuurde korter-dan-15-minuten-films.
Het laatste hoeft niet echt te verbazen, want het motto luidt: "created, watched and judged by you." Op het sociale web zijn, ook als het gaat om creativiteit, democratische idealen heersend. Google strikte Scott al eens voor Life in a Day, een collectieve film over het leven op één dag, gemaakt door de aardbewoners zelf. Want ja, iedereen schijnt tegenwoordig te kunnen filmen.
De praktijk leert anders. Deelnemers, en vooral winnaars, staan vaak op het punt van doorbreken. Ze hebben één voet in het amateurcircuit en één in het professionele. De webcontest moet het laatste zetje geven. Dat geldt zeker voor David Victori, die, nadat het internetpubliek hem uit een longlist van vijftig tot de tien finalisten koos, de 5 ton op zijn bankrekening mag bijschrijven. Bedoeld om zijn YouTube-kanaal te vullen, alleen werkt Victori stiekem al aan zijn eerste speelfilm, een psychologische thriller. Variety bombardeerde hem in mei dit jaar zelfs al tot talent om in de gaten te houden.
Een ontdekking is deze 29-jarige Catalaanse Spanjaard dus niet, en datzelfde geldt eigenlijk voor zijn gelikte wraakfilm. Victori zet een uitdrukkelijk vraagteken bij de zin van wraak — te uitdrukkelijk. Schematisch is zijn uitwerking van het morele dilemma waarvoor de hoofdpersoon komt te staan. De man ziet hoe zijn zwangere vriendin, in de hitte van een overval op straat, om het leven wordt gebracht. Hij besluit de dader thuis op te zoeken, maar dat mondt uit in een confrontatie met de desastreuze gevolgen van een mogelijke vergeldingsactie.
The Guilt is geslaagd als proeve in het kopiëren van stilistische conventies van hedendaags Hollywood. Victori hanteert een uitgekookt, steriel kleurenpalet, met veel azuurblauw en -groen. De soundtrack is geïnspireerd op de überbombast van Hans Zimmer (The Dark Knight). En de moord en de wraak worden niet-chronologisch en non-lineair met elkaar versneden. Aanvankelijk zit je dus flink te gissen, maar dat maakt de uiteindelijke teleurstelling er eigenlijk alleen maar groter op.
Het YouTube Your Film Festival moet het videoplatform op de kaart zetten als serieus alternatief voor Vimeo. Dat is de laatste jaren uitgegroeid tot de standaard voor de onafhankelijke artistieke webfilm. Maar The Guilt haalt het niet bij de meeste winnaars van de eerder dit jaar uitgereikte Vimeo Awards. Om de concurrentie aan te gaan, heeft YouTube meer nodig dan een decadente prijzenpot.
Niels Bakker